Zoekmachine optimalisatie is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van Virtual Creatives. Ik zie het niet als een nice to have, het is een must.
En die mindset heeft ervoor gezorgd dat het verkeer naar de website steeds is toegenomen, ook zonder omkijken van mij.
Afgelopen maanden had ik helaas minder ruimte om aan de website werken. Waar ik in de eerste maanden van 2018 wekelijks nieuwe artikelen kon publiceren, kwam ik er later niet aan toe. Soms gingen er maanden voorbij zonder nieuwe content van mij.
Ook mijn sociale media kanalen werden nauwelijks ingezet. Werk voor mijn klanten ging voor en ik maakte geen ruimte om aan mijn eigen website te werken. Dit is een valkuil van vele succesvolle ondernemers. Je hebt het gegeven moment zodanig druk, dat je geen ruimte hebt om aan je eigen marketing te werken.
Tevens denkt men dat het altijd zo druk zal blijven. Dus stoppen ze bewust minder tijd, geld of energie in marketing. Ook onder het mom van, meer klanten kan ik toch niet aan. Dus dan maar liever minder marketing. En dan komt het moment waar het rustiger wordt en dan moet men weer vanaf nul beginnen met de marketing.
Ik had dat gelukkig niet, omdat ik vanaf het begin voor een sterke Zoekmachine optimalisatie basis had gezorgd bij Virtual Creatives. Eenvoudig was het niet, want online marketing is een branche met veel concurrentie. Tevens kennen online marketeers zelf alle tips en tricks om relevant verkeer naar de website te krijgen. En dit past een goede marketeer uiteraard ook toe aan zijn of haar eigen website.
Toch slaagde ik erin om ervoor te zorgen dat mijn website een regelmatige stroom van relevant verkeer kreeg zonder omkijken van mij. Het verkeer vanuit Google nam zelfs fors toe in mijn afwezigheid. Dit terwijl verkeer vanuit de andere kanalen daalde, omdat ik niet de nodige tijd in stopte.
Onderstaand zie je de groei in gebruikers op mijn website, vanaf de lancering in januari 2018 tot heden:
Zo zie je hoe mijn verkeer bleef toenemen ook in de maanden waarin ik niets aan de website deed.
Ik merk ook een duidelijke verschuiving in de verkeersbronnen. In de eerste helft van 2018 kwam 50% van mijn verkeer vanuit sociale media (Facebook en LinkedIn). Slechts 7% werd vanuit Google gerealiseerd.
Nu ziet de verdeling er anders uit:
Nu komt bijna 60% van mijn verkeer vanuit Google.
Hier wordt ik blij van!
Ik ben een grote fan van efficiënt werken en het kost me veel minder tijd om verkeer via Google binnen te halen dan via sociale media. Dit omdat de basis er al staat.
Wat heb ik gedaan?
Genereer relevant verkeer door de juiste zoekwoorden te kiezen
Aan de basis van elk SEO-strategie zit een gedegen onderzoek. Je kijkt naar de huidige gang van zaken, wat je wilt en wat mogelijk is. Ik moest keuzes maken. Mijn branche kent immers veel concurrentie.
Op welke zoekwoorden wilde ik scoren en op welke zoekwoorden kon ik snel scoren? Waar zoekt mijn doelgroep naar? Wat is de intentie achter de zoekwoorden?
Ik pakte een notitieboekje erbij en noteerde de belangrijkste zoekwoorden waarmee ik aan de slag wilde.
Wat doen je concurrenten aan zoekmachine optimalisatie?
Een concurrentieanalyse hoorde er ook bij. Wie scoort nu goed op mijn belangrijkste zoekwoorden en hoe hebben ze dat voor mekaar gekregen? Hoe sterk staan zij en wat kan ik afleiden van hun websites over de toegepaste SEO-strategie?
Probeer dan ook in te schatten op welke woorden je het van je concurrenten kan winnen. En waar je liever niet aan begint.
De technische kant van SEO
Omdat het in mijn geval om een nieuwe website ging, kon ik ervoor zorgen dat alles meteen goed zat. Een website moet gebruiksvriendelijk zijn. Technisch gezien houdt dit in dat:
-
- je website een snelle laadtijd dient te hebben op zowel mobiel als desktop,
-
- je website goed staat op mobiele apparaten,
-
- je een sitemap laat maken,
-
- je afbeeldingen sterke alt-tags hebben en ook niet te groot mogen zijn,
- je sterke headings moet hebben,
- je meta-tags er goed moeten staan.
Een ander belangrijk aspect is het aanmaken van een account in Google Search Console. Dit gaat je helpen bij het verder optimaliseren van je website.
Structuur van de website
Hier heb ik veel mee getest. De structuur van je website is belangrijker dan je denkt. Met je structuur communiceer je aan Google wat de belangrijkste thema’s van je website zijn. Je diensten of producten plaats je daarom zo hoog mogelijk op de pagina en het liefst links.
De zoekmachine van Google leest van links naar rechts en zal je website categoriseren aan de hand van de woorden die het als belangrijk/relevant ziet. Hierin kun je Google een handje helpen door je website slim te structureren.
SEO teksten schrijven
Zodra alle punten aangepakt waren, ging ik aan de slag met SEO teksten. Met de data uit mijn zoekwoordonderzoek en concurrentieanalyse heb ik een lijst van zoekwoorden gemaakt waarop ik me ga richten. Aan de hand van deze zoekwoorden ging ik aan de slag met SEO-teksten.
Ik stelde een lijst samen van de belangrijkste zoekopdrachten voor relevant verkeer en verzon content hieromheen. Dit waren mijn eerste artikelen.
Linkbuilding
Een ander belangrijk aspect van Zoekmachine optimalisatie is linkbuilding. Dit heeft het grootste verschil uitgemaakt voor mijn website. Los van de analyse is linkbuilding het moeilijkste aspect van zoekmachine optimalisatie. Het blijft een uitdaging om aan linkjes te komen. En je wilt ook geen linkjes van alle websites krijgen. Het liefst moeten die links komen van websites met een hoge domein autoriteit.
Hoe kwam ik aan het gros van mijn links? 1 van mijn strategiën was om gastblogs te schrijven.
In ruil voor het plaatsen van een relevant (en uniek) artikel kreeg ik een linkje terug naar mijn eigen website.
Interne linkstructuur
En wat men soms ook vergeet is dat linkbuilding niet alleen gaat over linkjes vanaf externe websites. Interne links zijn ook heel belangrijk. Het hebben van een goede interne linkstructuur is onmisbaar.
Ook hier pakte ik pen en papier om uit te werken wat mijn belangrijkste pagina’s zijn. Vanuit mijn blogs maakte ik linkjes aan naar deze pagina’s. Daarnaast liet ik mijn blogs steeds naar elkaar linken.
Je interne linkstructuur geeft aan Google het signaal welke content belangrijk is op je website.
In grote lijnen was dat mijn strategie om meer websiteverkeer via Google te krijgen. En het doet me goed om te zien dat het werkt.
Komende periode ga ik mijn meta-tags verder optimaliseren, omdat ik de doorklikratio nog laag vindt. Tevens heb ik nog enkele gastblogs om uit te sturen.