Je neemt eindelijk de sprong en bent klaar om te investeren in Facebook-advertenties, maar hoeveel moet je uitgeven? Wat kost adverteren op Facebook?
Als in mijn artikel over adverteren op Google AdWords is er ook hier geen eenvoudig antwoord op te geven.
Het budget dat je vrij moet maken is hier afhankelijk van je doelstellingen, hoelang je wilt adverteren en de gekozen doelgroep. Kortom je budget is afhankelijk van je strategie.
Doelstellingen bij Facebook-advertenties en het effect op de kosten
In Facebook moet je per campagne een doelstelling kiezen. Elk van de doelstellingen zal zijn eigen kosten en resultaten met zich meebrengen. De doelstellingen worden als volgt gegroepeerd:
-
- Bekendheid
-
- Overweging
- Conversies
De gekozen doelstelling heeft invloed op
-
- de KPI’s die je te zien krijgt en
- de personen die je advertenties te zien krijgen op basis van het gewenste resultaat.
Omdat je doelstelling bepaalt wie je advertenties te zien krijgt, zal het jouw kosten ook drastisch beïnvloeden. Het kiezen van het juiste doelstelling is de eerste stap om ervoor te zorgen dat jouw advertentiekosten laag blijven.
Als je bijvoorbeeld verkeer naar een blogpost wilt sturen, dan kun je onder Overweging een Verkeer-campagne maken. Richt je je op aanmeldingen voor je webinar of e-boek dan kun je het beste kiezen voor een Conversie-campagne.
Anderzijds is het ook duurder om bijvoorbeeld te adverteren voor de verkoop van een betaalde seminar dan voor een weggever. Simpelweg omdat de drempel bij een betaalde seminar hoger ligt.
Duur van je campagnes en het effect op de kosten
Een tweede factor die bepaalt hoeveel je uiteindelijk moet investeren in Facebook is de duur van je campagnes. Hoelang mogen je advertenties zichtbaar zijn? Neem je 1 week de tijd om te adverteren voor je komende webinar? Wil je 2 weken adverteren voor je nieuwe weggever? Dit alles is ook van invloed op hoeveel je uiteindelijk zult uitgeven.
Je gekozen doelgroep en het effect op de kosten
Facebook maakt gebruik van een veilingsysteem om je kosten je bepalen. Als bij Google Ads gaat de advertentieruimte niet naar de hoogste bieder, Facebook kijkt ook naar de kwaliteit of relevantie van je advertenties.
Hoe wordt de relevantie of kwaliteit van Facebook-advertenties bepaald?
Volgens Facebook streven ze naar twee dingen bij advertenties:
-
- Zijn je advertenties relevant voor de gekozen doelgroep?
- Worden je advertenties positief beoordeeld door gebruikers.
Facebook geeft je een indicatie van hoe goed je advertenties zijn door ze een relevantie-score toe te schrijven. Een advertentie met een hoge relevantie-score zal beter vertoond worden. Tevens zullen de kosten voor die advertentie lager liggen.
Hoe kun je de relevantie-score beïnvloeden? Je relevantiescore wordt bepaald aan de hand van:
-
- Het bod dat je hebt ingesteld.
-
- De kwaliteit van je advertentie – dit is gebaseerd op de feedback van Facebook-gebruikers.
- De geschatte reacties – dit wordt berekend op basis van de mate waarin Facebook denkt dat een persoon het doel dat je hebt gekozen, zal voltooien.
Zie je relevantie-score als feedback vanuit je gekozen doelgroep. Hoe beter zij op je advertenties reageren, hoe hoger je score zal zijn. Met een hoge relevantie-score zul je minder betalen voor het adverteren. Denk er zo over na: Hoe relevanter je doelgroep, hoe lager de kosten.
Mijn advies
Als je nooit eerder op Facebook hebt geadverteerd dan zul je in het begin heel wat moeten testen. In die fase kun je alvast aan de slag met €5 per dag per advertentieset. Neem dan de tijd om verschillende doelgroepen en doelstellingen uit te testen.
Ben je klaar om je eigen succesverhaal met Facebook-advertenties te maken? Download mijn E-book voor 10 praktische Facebook adverteren tips!