Hoewel je de term Retargeting wellicht nog niet eerder hebt gehoord, heb je het zeker in actie gezien. Ben je bijvoorbeeld op een website geweest en daar een advertentie gezien van een product of website waar je zojuist naar gekeken hebt? Dit is Retargeting.
Een ander voorbeeld die ik vaker gebruik is dit:
Denk eens dat je aan een laptop toe bent. Je bekijkt het assortiment online bij webwinkel x en gaat dan verder met browsen. Echter merk je nu dat je tijdens het surfen steeds advertenties over laptops van webwinkel x te zien krijgt.
Het kan best eng zijn, totdat je begrijpt hoe Retargeting werkt. In dit artikel bespreken we wat Retargeting is en hoe je dit voor jouw bedrijf zou moeten gebruiken.
Lees ook: Wat ik van Wendy Kerssens leerde over Facebook Ads
Wat is Retargeting?
Retargeting is in wezen een vorm van adverteren waarmee je met jouw advertenties bezoekers van jouw website op het internet kunt volgen. Het is een extreem populaire strategie die veel grote merken om een eenvoudige reden gebruiken: het werkt!
Wanneer je advertentieruimte inkoopt, heb je doorgaans de mogelijkheid om een tekst- of banneradvertentie op een bepaalde website te plaatsen. Als je bijvoorbeeld Google Ads (voorheen AdWords) gebruikt, wordt je advertentie binnen hun netwerk weergegeven, naast de zoekresultaten of op hun displaynetwerk (of beide).
Met Retargeting heb je echter de mogelijkheid om je advertenties weer te geven aan bezoekers die jouw site al hebben bezocht. Dit zijn de afhakers op je website.
Dit is enorm! Deze mensen hebben je website al bezocht, dus je weet dat ze geïnteresseerd zijn in wat je verkoopt.
Met Retargeting kun je deze bezoekers benaderen met specifieke advertentie berichten.
Retargeting gebruiken voor je bedrijf of webshop
Retargeting kan, mits goed gedaan, resulteren in meer verkopen, omzet en betere CPA’s.
In plaats van je reclameberichten te richten op nieuwe personen, kun je je advertenties richten op afhakers die je slechts een incentive moet geven om die aankoop te doen.
Hieronder volgen 5 manieren om Retargeting voor je bedrijf optimaal toe te passen.
1. Richt je op bezoekers die hun winkelwagentje hebben verlaten
Als je ooit hebt geklaagd over hoeveel bezoekers je webshop verlaten en een volle winkelwagen laten staan, dan ga je van Retargeting houden!
Met Retargeting breng je deze klanten terug naar de website om hun aankoop te voltooien. Probeer een korting of gratis verzending aan te bieden om klanten te verleiden om terug te komen en het afrekenproces te voltooien.
Lees meer over Google adverteren voor webwinkels!
2. Bied een gratis product aan dat gerelateerd is aan het product waarnaar ze keken
Dit kan zijn een blog, ebook, checklist, strategiegesprek of zelfs gratis verzending. Het gaat erom ze terug te lokken naar je website door iets van waarde aan te bieden. Dit kan ook een geweldige manier zijn om deze bezoekers naar je trechter- en e-maillijst te halen.
3. Cross-sell aan bestaande klanten
Retargeting kan ook een goede manier zijn om bestaande klanten te bereiken en hen ertoe te bewegen producten te kopen die verband houden met wat ze al hebben gekocht. Klanten die al camera’s bij je hebben gekocht, kun je bijvoorbeeld camera-accessoires zoals statieven of draagtassen tonen.
4. Bereik klanten die deel uitmaken van een tijdelijk lidmaatschap
Als je een gratis proefversie op je website hebt staan, neem die dan mee in je Retargeting strategie! Stel een Retargetingcampagne in waarbij je advertenties toont klanten die zich hebben aangemeld voor een proefperiode. Wanneer de einddatum van de proefperiode aanbreekt, kun je je advertenties aan deze personen tonen je klanten eraan te herinneren dat hun lidmaatschap verloopt.
5. Maak algemene advertenties voor alle websitebezoekers
Als de bovenstaande strategieën niet binnen je strategie passen, geen probleem! Begin een eenvoudige remarketingcampagne die is bedoeld voor alle bezoekers van je website. Verras ze terug door een gratis ebook aan te bieden, gratis te verzenden of zelfs maar een groot stuk relevante content (zoals blogs) te promoten.
Retargeting is een krachtige strategie die alle bedrijfseigenaren moeten integreren in hun marketingmix.
Heb je Retargeting geprobeerd? Is het succesvol geweest voor je bedrijf?
Meer weten over adverteren op Facebook? Plan een afspraak in met de specialisten van Virtual Creatives.
Leuk artikel! Zelf ben ik beginnend online marketeer dus dit is zeer welkome en handige informatie! Bedankt voor de info en ga zo door!
Hoi ! Hartelijk bedankt voor deze geweldige blog.