Als je mij al een tijdje volgt of mijn ‘Over mij’ pagina hebt gelezen weet je dat ik mijn kennis en ervaring over Facebook marketing in een online marketing bureau heb opgedaan. Ik startte in 2012 als Google Ads specialist (toen was het AdWords) en vanaf 2016 heb ik me ook in Sociale Media marketing verdiept.
Via on-the-job trainingen, begeleiding van collega’s en door gewoon aan de slag te gaan in de accounts van klanten heb ik de nodige kennis opgedaan. Daarnaast lees ik dagelijks de nieuwtjes over marketing en blijf ik in contact met collega’s binnen en buiten Nederland.
De wereld van online marketing is steeds aan veranderingen onderhevig. Het is daarom van essentieel belang om jezelf steeds bij te scholen.
Vooral het afgelopen jaar is er veel veranderd in zowel Facebook als Google. De updates kwamen in rap tempo, mede dankzij de invoering van de nieuwe privacywetgeving en het datalekschandaal rond Cambridge Analytica.
Dit was dan ook de reden waarom ik super enthousiast werd toen Wendy Kerssens haar eigen online training over adverteren op Facebook lanceerde. Ik was al langer op zoek naar een cursus die ik (het liefst) online kon volgen, en juist dat moment zag ik Wendy haar nieuwste dienst.
Law of attraction wellicht?
Na de initiële enthousiasme begon ik te twijfelen of deze training wel bij mij zou passen.
Voor wie was de cursus bestemd, was hij voor beginners of was voorkennis vereist? En dan welke mate?
Ik ben geen beginner als het gaat om adverteren op sociale media, dus vond ik deze informatie heel belangrijk. Uiteindelijk heb ik weinig aan een training waarin alleen de basiselementen van Facebook Ads worden behandeld. Ik was op zoek naar iets voor gevorderden. Iets met de nadruk op strategie en niet, bijvoorbeeld, ‘wat is de Facebookpixel’?
Ik stuurde daarom een e-mail naar Wendy en die wist mijn bezwaren volledig weg te nemen. In de training waren er elementen voor zowel beginners als ervaren adverteerders. Naar mijn mening zal je het meest uit de training halen als je al eerder in een advertentieaccount hebt gewerkt.
Wendy legt minder de nadruk op ‘hoe’ en focust meer op ‘waarom’.
Uiteraard zitten er ook videotutorials tussen zodat je kunt zien hoe je bepaalde handelingen kunt plegen.
Lees ook: Facebook adverteren uitbesteden
Belangrijkste inzichten uit de Facebook ads training:
- Wendy haar werkwijze verschilt niet zoveel van de mijne, alleen denkt zij groter. Volgens mij komt dit deels omdat zij uitsluitend klanten met een groot marketingbudget bediend. Mijn klanten zijn tot nu toe zelfstandigen en kleinere bedrijven geweest die wat minder te besteden hadden aan adverteren.
- Jouw mindset als adverteerder is leidend. Je moet een winnende mindset hebben en je doelen ook goed voor ogen hebben voor je aan de slag gaat met adverteren.
- Richt je niet alleen op verkopen met je Facebook advertenties. Facebook is een sociale media platform en werkt het beste om die binding met je klanten aan te gaan. Top of mind blijven en kennis delen moeten ook onderdeel zijn van je strategie.
- Maak je doelgroepen niet te strak! Facebook heeft omvang nodig om goed te werken. Met een te kleine doelgroep kun je helaas heel weinig.
- Hou rekening met de verschillende fasen waarin je klanten zich bevinden. Niet een ieder zit in de ‘ready-to-buy’-fase.
- En dat is helemaal ok! Wat niet ok is, is om die personen te negeren in je advertentiestrategie.
- Adverteren is investeren. Zie je adverteerbudget daarom nooit als kostenpost.
- Bouw meerdere contactmomenten in je salesfunnel met advertenties en andere marketingkanalen.
- Begin niet te vroeg met adverteren. Al is adverteren op Facebook relatief laagdrempelig, moet je er niet te vroeg aan beginnen. Social ads zijn katalysator, geen holy grail, aldus Wendy. En ze heeft gelijk. Ik heb vaker meegemaakt dat startende ondernemers aan de slag willen met adverteren terwijl ze er nog lang niet aan toe zijn.
Uiteraard zijn niet alle genoemde punten nieuw voor mij, maar het was goed om die kennis weer naar boven te halen. En om bevestiging te krijgen op bepaalde theorieën die ik had. Daarnaast gaat deze training meer over de strategie achter bepaalde handelingen.
- Je leert wat voor mix aan content je moet inzetten in de verschillende fasen.
- Je leert hoe je je campagnes moet structuren volgens haar model.
- Ook legt ze de nadruk op doelgroepselectie. Hoe je die het beste kunt afbakenen zodat je de juiste boodschap aan de juiste doelgroep toont.
Haar doelgroepenoverzicht en tips rond het samenstellen van doelgroepen vond ik vooral heel waardevol.
Al met al ben ik zeer tevreden met de training en blij dat ik hierin heb geïnvesteerd. Komend kwartaal wil ik weer aan de slag met een nieuwe training. Dit keer niet over Facebook Ads, maar over contentstrategieen op sociale media. Suggesties zijn welkom!