Adverteren op Facebook is een goede manier om je doelgroep te bereiken. Het is een relatief nieuwe dienst en wordt door veel ondernemers ingezet. Dat is op zich niet verrassend, want Facebook doet er alles aan om adverteerders aan te trekken. Als je een bedrijfsprofiel op Facebook hebt dan zul je weleens de promoot-knoppen zijn tegengekomen.
In de afgelopen jaren is Facebook uitgegroeid tot een zeer populair marketingkanaal. Dat komt omdat het 1 van de meest effectieve advertentiekanalen is voor het verkrijgen van nieuwe leads en om die leads om te zetten in betalende klanten. Tevens is adverteren op Facebook geschikt voor zowel B2C- als B2B-bedrijven.
Maar is adverteren op Facebook wel de moeite en het geld waard? Voor de meeste ondernemers wel. Over het algemeen kiezen adverteerders voor Facebook om de volgende redenen:
- adverteren op Facebook is goedkoop,
- je bereikt heel makkelijk de juiste doelgroep,
- Facebook heeft een mega-groot bereik.
Adverteren op Facebook is goedkoop
Goedkoop is een relatief begrip en ik vergelijk de prijzen met de andere platforms die vaak worden ingezet. Denk aan Google AdWords en BingAds. Doorgaans is adverteren op Facebook veel goedkoper dan adverteren op Google AdWords en BingAds. Met slechts € 5 kun je al mooie resultaten behalen.
Uiteraard zal de uiteindelijke investering afhangen van je doelstelling en branche, toch kun je in de meeste gevallen veel goedkoper uitkomen op Facebook.
Als je op Facebook adverteert dan concurreer je met de vele andere adverteerders die elk hun doelgroep willen bereiken. De uiteindelijke prijs die je betaalt wordt bepaald middels een veiling. Wie wint de veiling? De adverteerder die de beste combinatie van het beste bod, de relevantiescore en de doelgroep heeft.
Bereik de juiste doelgroep met Facebook advertenties
Naast het aantrekkelijke kostenplaatje geeft Facebook je ook verschillende mooie manieren om je doelgroep af te bakenen. Heb je al een beeld van je ideale klant? Met Facebook kun je je met gemak tot die persoon richten. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Je kunt doelgroepen samenstellen op basis van het volgende:
- Interesses,
- Beroep,
- Demografische gegevens,
- Betrokkenheid met je content (of je website)
- En veel meer.
Het bereik van Facebook
Wat Facebook zo aantrekkelijk maakt om op te adverteren is omdat het een platform is met een groot bereik. Het is met 1,79 miljard maandelijkse actieve gebruikers het meest gebruikte sociale netwerk ter wereld. In Nederland alleen zijn er 9,5 miljoen geregistreerde Facebook-accounts.
Meer bereik door te adverteren
Zoals ik eerder aanhaalde probeert Facebook haar gebruikers over te halen om op haar platform te adverteren. Waar je voorheen als bedrijf met slechts een bedrijfsprofiel al goed verkeer naar je website kon genereren, wordt dat nu steeds moeilijker. Berichten op je bedrijfsprofiel krijgen steeds minder bereik dankzij de recente updates in het algoritme van Facebook. Je zult wel hebben gemerkt dat je berichten aan steeds minder personen worden getoond. Dit is een bewuste strategie van het sociale netwerk. Als bedrijf word je dan gedwongen om bereik in te kopen middels advertenties.
Ben je klaar om je eigen succesverhaal met Facebook-advertenties te maken? Download mijn E-book voor 10 praktische Facebook adverteren tips!