Wil je groeien en meer klanten bereiken? Dan kom je er niet meer onderuit: online marketing moet onderdeel worden van je marketingstrategie. Of je nu al geld uitgeeft aan traditionele marketing (zoals spotjes op tv, reclameborden of advertenties in bladen), of niet, online marketing is onmisbaar. In deze blog leggen we je haarfijn uit waarom die online marketing nou zo belangrijk is.
Daar zitten je klanten
Met online marketing kun je eenvoudig je doelgroep bereiken. Het is een laagdrempelige manier om de afstand tussen je bedrijf en je ideale klant te overbruggen. Met social media bouw je een hechte community rondom je merk. Je gaat in gesprek met je (potentiële) klanten op de plekken waar ze dagelijks zitten: het internet.
En online marketing is niet alleen social media marketing. Naast social media zijn er ook andere manieren om je klanten online te bereiken. Krijg meer personen op je website door te doen aan zoekmachine marketing. Daarmee zorg je ervoor dat je goed zichtbaar bent voor Google-gebruikers zodat ze je bedrijf kunnen vinden wanneer ze op zoek zijn naar je product of dienst.
Online marketing is interactief
Het mooie voordeel van online marketing is dat het een hulpmiddel is om rechtstreeks in contact te komen met je (potentiële) klanten. Je bepaalt zelf welke boodschappen je wilt uitzenden en ziet meteen wat de reactie daarop is. Vragen en suggesties bereiken je sneller.
Luisteren naar je doelgroep is hierbij heel belangrijk. Onder je berichten op social media en de blogartikelen op je website kunnen personen je meteen feedback geven. Maak gebruik van deze ontwikkeling om echt in gesprek te gaan met je klant. Zo krijg je loyale klanten en ambassadeurs voor je producten of diensten.
Interactie leidt tot loyaliteit en groei
Om echt te knallen met online marketing moet je werken aan het bouwen van vertrouwen en hechte banden met je klanten. Dit is de kern van online marketing.
Zie online marketing dus niet slechts als een middel om lukraak commerciële uitingen te plaatsen. Ga doelgericht te werk en zorg ervoor dat je klanten je als toegankelijk ervaren.
Er is zoveel concurrentie online, door socialer aan de slag te gaan zul je meer halen uit je marketing inspanningen.
Ga gesprekken aan met je klanten. Door interactie te stimuleren bouw je hechte en diepe banden met je klanten. Zij zullen niet alleen langer klant bij je blijven, ze zullen ook je merk aan anderen aanbevelen – en vooral dat is waardevolle gratis reclame.
Online marketing is meetbaar
Bij traditionele marketing zoals televisie- en radioreclame zijn de resultaten niet zo gemakkelijk te meten. Je hebt dan nog wat tijd nodig om onderzoek te doen en je publiek te enquêteren om nuttige marktgegevens te verzamelen.
Anders dan bij traditionele marketing geeft online marketing je meteen data en bruikbare gegevens. Je ziet direct welke strategieën werken en welke niet. Hierdoor kun je eventueel je campagne bijsturen.
Het is goedkoper
Eigenaars van kleine bedrijven hoeven geen miljoenen uit te geven om een effectieve online marketing campagne te lanceren. Met een paar honderd euro kunnen ze al gaan bloggen en adverteren op Google of Facebook.
De prijs van het plaatsen van een advertentie in de krant of in een tijdschrift kan vaak, vooral bij kleine bedrijven, het volledige marketingbudget in beslag nemen. Uiteraard zijn de gehanteerde prijzen afhankelijk van verschillende factoren zoals de grootte van de advertentie en hoe populair het tijdschrift is.
Tevens is het belangrijk om aan te halen dat tijdschriften en kranten nu steeds minder worden gelezen. Je bereikt dus ook minder personen met traditionele media dan voorheen. Bereik meer personen met een kleiner budget door te investeren in online marketing.
Online marketing is mobiel
Het mooie van online marketing is dat het met de consument mee gaat, in tegenstelling tot traditionele vormen van reclame. Rondlopen met een krant of tijdschrift is een beetje omslachtig, maar onze smartphone hebben we altijd bij ons.
Het aantal apparaten waarmee we online zijn neemt steeds toe. We zitten bijna de hele dag achter een laptop of desktop en wanneer we niet daarmee bezig zijn staren we naar een smartphone of tablet. Al deze apparaten hebben meteen toegang tot het internet, en dus tot marketinguitingen.
Conclusie
Traditionele marketing kan tegenwoordig nog steeds effectief zijn. Maar om je hele marketingstrategie effectiever en concurrerender te maken, moet je online marketing een integraal onderdeel van maken. Wil je meer doen met online marketing? Neem contact met ons op!