Het geheim achter klanten aantrekken is zichtbaarheid. Uiteraard zijn er verschillende manieren om die zichtbaarheid te realiseren, maar in dit artikel richt ik mij specifiek op hoe je Facebook Ads kunt gebruiken om je zichtbaarheid te vergroten.
Waarom adverteren op Facebook?
Adverteren op sociale media is een ware rage geworden. Koploper hierbij is Facebook, dankzij sterke marketing en het enorme aantal personen dat gebruik maakt van dit platform.
Facebook staat nog steeds bekend als het platform dat je zou moeten inzetten voor het volgende:
- je zichtbaarheid;
- branding;
- jezelf profileren als expert;
- nieuwe leads binnenhalen;
- meer verkopen realiseren.
Facebook blijft een sterke marketingkanaal waar je structureel klanten uit kunt halen, mits je strategisch te werk gaat.
En daar gaat het helaas fout.
Wat ik afgelopen jaren heb gemerkt is dat ondernemers Facebook verkeerd inzetten of het adverteren met verkeerde verwachtingen benaderen.
De juiste manier om te adverteren op Facebook (en Instagram)
Facebook is geen Google
Facebook wordt vaak vergeleken met adverteren op Google. Het zijn de twee grootste verkeersbronnen voor ondernemers, maar Facebook is niet te vergelijken met Google. Het mooie van Google is dat je mensen bereikt met een specifieke zoekintentie. Ze zijn op dat moment op zoek naar je product of dienst. Ze zijn dus al ‘ready to buy’.
Dit is ook de reden waarom adverteren op Google zo duur is geworden. Dit platform wordt gedomineerd door de grote bedrijven en in bepaalde branches betaal je minstens € 20 voor een klik op je advertentie.
Facebook werkt op een andere manier.
Op Facebook zit men in de meeste gevallen niet met een zoekintentie. Als je op zoek bent naar een specifieke training zul je het eerder in Google intypen.
De gemiddelde Facebook-gebruiker scrolt door haar tijdlijn op een vrij moment. Ze verwachten leuke berichten en foto’s van familie en vrienden te zien. Zo een gebruiker reageert daarom heel anders op een advertentie op sociale media dan op Google.
Dit is heel belangrijk om te weten, want de meeste ondernemers zetten alle aandacht op het selecteren van de juiste doelgroepen in Facebook en niet op strategie. Dit terwijl strategie eigenlijk belangrijker is.
Waarom je strategie belangrijker is bij het adverteren op Facebook
In je strategie hou je rekening met de klantreis. Dit is het actieve proces dat een potentiële klant doorloopt voorafgaand aan de daadwerkelijke aankoop.
Bij Facebook Ads gaat het dus niet alleen om het selecteren van de juiste interesses om je perfecte doelgroep te maken. Het gaat om het begeleiden van die ideale klant naar het doen van een aankoop.
Adverteren op Facebook vergt daarom een hele andere methode. Het komt heel weinig voor dat je een dienst of product via Facebook Ads kunt verkopen aan personen die nog niet bekend zijn met jou of je merk.
Vooral producten met een hoger prijskaartje of waarbij iemand voor langere periode nauw met je zal samenwerken is het van belang dat men werkt aan het bouwen van een vertrouwensband. Jij gaat toch ook geen dure online training kopen bij iemand van wie je nooit eerder hebt gehoord?
Denk aan iemand als Marie Forleo. Waarom draait haar bedrijf zo goed? Omdat zij investeert in haar zichtbaarheid. Ze adverteert, maakt waardevolle content en nog veel meer. Jaren investeren in haar zichtbaarheid heeft ervoor gezorgd dat zij nu moeiteloos klanten krijgt. Men staat te popelen om met Marie te werken, omdat ze een zekere mate van bekendheid heeft en men weet waarvoor ze bij haar kunnen aankloppen.
Een bekende en succesvolle business coach vertelde tijdens een Webinar dat iemand gemiddeld 6 maanden op haar maillijst staat voordat zo een persoon in haar programma stapt. En gezien haar prijzen kan ik me dit best voorstellen. Het duurt uiteraard even om een vertrouwensband online te bouwen. Deze coach investeert daarom voortdurend in het verkrijgen van nieuwe leads EN haar huidige leads krijgen regelmatig nieuw content van haar te zien. Zo zorgt zij ervoor dat er altijd nieuwe klanten zijn voor haar diensten.
Dat laatste is zeer belangrijk, want je wilt ‘top of mind’ blijven bij je leads. Als ze niks van je horen, zullen ze je vergeten en dan is de kans ook veel kleiner dat ze wat bij je kopen. Je wilt een situatie creëren waarbij iemand meteen aan jou denkt zodra ze je dienst nodig hebben.
Bij laagdrempelige producten is het uiteraard anders.
Met Facebook Ads kun je zorgen voor nieuwe leads en ook ervoor zorgen dat je huidige leads vaker wat van je te zien krijgen, wat ook aan te raden is. Waarom? Zonder advertenties krijgt slechts een klein deel van je volgers je content te zien en helaas leest niet een ieder zijn e-mail. Met advertenties krijg je die mensen ook te pakken.
Wat is dan de juiste manier om te adverteren op Facebook?
- Slechts 1 advertentie is niet voldoende
- Structureel adverteren werkt beter dan hapsnap adverteren (minstens 3 maanden of hou rekening met hoe lang het gemiddeld duurt om van een lead een klant te maken)
- Hou rekening met de klantreis
- Ga slim om met doelgroepen
- Doe structureel aan leadgeneratie
- Adverteer met bewezen producten of diensten
Hoeveel kost het om op Facebook te adverteren?
Budget om te adverteren
Adverteren op Facebook is goedkoop zegt men vaker. Dit omdat men het vergelijkt met Google waar de kosten voor het adverteren de afgelopen jaren zwaar zijn gestegen.
Op Facebook kun je een bericht promoten voor slechts € 1 per dag, maar als je met een gedegen strategie aan de slag wilt stel ik voor om niet minder dan € 300 per maand aan het adverteren te besteden. Dit komt op € 10 per dag neer en is een goed begin voor iemand die eerst in het klein wilt starten.
Meer weten over het uitbesteden van je Facebook Ads? Klik dan hier.
Conclusie
Een sterke strategie houdt rekening met het volgende:
- Dat er verschillende contactmomenten nodig zijn
- Dat je zichtbaar moet zijn bij je huidige leads
- Dat je doorlopend nieuwe leads moet werven
Adverteren vergt kapitaal. Het beste kun je het adverteren pas inzetten wanneer je al een sterke basis hebt, structureel goed omzet draait en wilt opschalen. Je hebt dus al een product of dienst waar er vraag naar is en je hebt je verkoopskills aangescherpt.
Als je in dat stadium zit en nu meer leads wilt hebben zodat je aan nog meer personen kunt verkopen, dan is het tijd om te adverteren.