freebie

Hoe je freebies kunt inzetten voor jouw (online) bedrijf

Als ondernemer met een (online) bedrijf heb je ongetwijfeld de termen freebie en weggever vaker gehoord. Voor online bedrijven is het slim om je potentiële klanten iets gratis aan te bieden. Dit kan zijn in de vorm van een e-boek, video-serie, training, webinar of checklist. Dit is slimme marketing.

Waarom moet je een freebie hebben?

Ik kan me voorstellen dat je als ondernemer niet graag je dienst of product gratis weggeeft. Het is immers de bedoeling om een inkomen uit je inspanningen te genereren. Hoe doe je dat als je dit gratis weggeeft? En waarom zou iemand voor je dienst of product willen betalen als die gratis is te verkrijgen?

In de online wereld kom je er gewoon niet onderuit, freebies zijn de zekerste manier om een succesvol online bedrijf te bouwen. Nog niet overtuigd? Onderstaand vind je vijf manieren hoe je freebies kunt inzetten voor je online bedrijf.

1. Met freebies haal je klanten binnen

In de digitale wereld gaat het om vertrouwen en met freebies ontwikkel je vertrouwen. Consumenten kopen het liefst van bedrijven die ze vertrouwen en door iets weg te geven, kun je dat vertrouwen opbouwen.

Dit werkt vooral goed als je monsters van een sterk product weggeeft. Een gratis proefversie is de beste manier om waarde aan te tonen, vertrouwen te winnen en weerstand tegen de verkoop te elimineren.

2. Je kunt je e-maillijst bouwen met een freebie

Wil je aan de slag met e-mailmarketing, dan heb je een e-maillijst nodig. E-mailmarketing is heel belangrijk voor online bedrijven. E-mail is zeer geschikt om een band met je (potentiële) klanten te onderhouden. Goed geschreven e-mails worden beter gelezen en er wordt vaker op geklikt dan bijvoorbeeld Tweets en Facebookberichten. Elke ondernemer moet e-mailmarketing gebruiken.

Wil je aan de slag als online ondernemer, dan is het bouwen van een e-maillijst een belangrijke stap.

Hoe bouw je een e-maillijst op met je freebie? Een goede strategie is om e-mailadressen of andere contactgegevens op te vragen als tegenprestatie voor het verkrijgen van de freebie. Je laat personen dus betalen voor de freebie met hun e-mailadres. Dit is effectieve manier om aan de nodige e-mailadressen te komen voor e-mailmarketing.

3. Met een freebie maken klanten kennis met je product of dienst

Als mensen niet weten wat je verkoopt, kunnen ze het niet kopen. Duidelijk, toch?

Daarom is het zaak dat je je potentiële klanten laat weten wat je te bieden hebt. Waarvoor kunnen ze bij je wezen?

Een freebie is een uitstekend middel hiervoor. Een goede freebie geeft personen een goed beeld van wat je te bieden hebt. Het is een voorproefje op je product of dienst.

4. Freebies versterken je merk

Je freebie geeft potentiële klanten al een idee over wie je bent en wat je allemaal te bieden hebt. De freebie is daarom een geweldige tool om je merk mee te versterken.

5. Met freebies kun je klanten binnenhalen

De beste manier om een ​​ongelooflijk rendement op jouw marketinginvestering te behalen is door virale marketing, waarbij nieuwe klanten worden binnengehaald door verwijzingen en niet door directe advertenties.

Een bedrijf dat dit perfect deed, was DropBox. Ze gaven gebruikers 500 MB extra opslagruimte in ruil voor elke doorverwezen gebruiker en groeiden daardoor tot $ 10 miljard aan marktwaarde, zelfs met een klein advertentiebudget.

Het uitwisselen van producten voor verwijzingen maakt je misschien niet tot de volgende DropBox, maar het geeft gebruikers wel een prikkel om hun vrienden, collega’s en familieleden over je te vertellen. Dit is de beste (en goedkoopste) manier om klanten binnen te halen.

Ben je klaar om je eigen succesverhaal met Facebook-advertenties te maken? Download mijn E-boek: Met succes adverteren op Facebook voor 10 praktische tips om van je campagnes een succes te maken:

E-boek met succes adverteren op Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *