Heb jij al een Google Shopping campagne en heb je geen idee hoe je die het beste kunt optimaliseren? Google Shopping heeft wat optimalisatie betreft veel raakvlakken met een normaal Google zoekcampagne. Echter zijn er grote verschillen tussen die een andere aanpak eisen. Je dient immers met meer variabelen rekening te houden.
Net als in de reguliere zoek campagnes, target je met je producten specifieke zoekwoorden. In Google Shopping komt het helaas vaak voor dat met je minder relevante zoekopdrachten wordt vertoond. Je kunt hier helaas geen lijst met zoekwoorden gooien in het systeem om ervoor te zorgen dat je alleen daarop vertoond wordt. Zo werkt het niet.
Met Shopping werkt de targeting namelijk anders. Je zoekwoorden bepaal je hier in de omschrijving van je product. Deze informatie geef je mee in de Shopping feed. In feite is dit een bestand met informatie over de producten in je webshop. Welke informatie je daarin opneemt is bepalend voor hoe je advertenties vertoond zullen worden.
Daarnaast heb je in je Google Ads account zelf nog meer tools om ervoor te zorgen dat je de juiste doelgroep bereikt. Hoe je die tools het beste inzet lees je hier.
Structuur van je Google Shopping Campagne
Zonder een goede basisstructuur voor je campagnes zie je al snel de bomen door het bos niet meer. Een slechte structuur is niet overzichtelijk en kan bijdragen aan een slecht resultaat. Het is de bedoeling dat je in 1 oogopslag kunt zien welke advertenties goed en minder goed presteren.
Hoe ga je dan te werk? De keuze ligt uiteindelijk aan jou en natuurlijk zijn er best practices waaraan je je kunt houden. Met je gekozen structuur kun je je producten segmenteren op basis van de voor jou belangrijke criteria.
Aan de hand van je doelen en verwachtingen kun je ervoor kiezen om te segmenteren op basis van de volgende criteria:
- Merken
- Productgroepen
- Prijzen
Segmenteren op basis van merk
Voor adverteerders die hun Shopping Campagne het liefst niet te breed willen instellen omwille van een relatief klein budget is segmenteren op merk een goed idee. Je merk-campagnes laat je dan uitsluitend matchen op zoekopdrachten waarin je merk voorkomt.
Een voorbeeld: Heb je een webwinkel waarin je zonnebrillen van verschillende merken verkoopt? Je zonnebrillen van het merk Guess mogen dan niet vertoond worden op een algemene zoekopdracht, zoals zonnebril. Zoekopdrachten waarin Guess en Zonnebril niet in voorkomen sluit je dan uit. In deze campagne of advertentie richt je je dan op personen die lager zitten in de marketing funnel en in de meeste gevallen meteen een aankoop willen doen.
Segmenteren op basis van productgroep
Op productgroep segmenteren is in vergelijking met het voorgaande minder gericht. Je richt je hier op personen die bovenaan de funnel zitten. Dit zijn personen die nog aan het begin zitten van het koopproces, zij hebben nog geen besluit genomen over een specifiek merk, model of product.
Hier heb je dan ook minder in handen waar en wanneer de producten zichtbaar zullen zijn. Uit deze brede zoekopdrachten kun je ook verkeer en verkopen realiseren, maar die zullen duurder zijn dan dan gerichter segmenteren.
Segmenteren prijs
Een andere mogelijkheid is segmenteren op basis van prijs. Hiervoor zul je prijscategorieën moeten instellen in je Shopping feed.
Dit is een mooie manier om mee te segmenteren als je je winstmarge goed in de gaten wilt houden. Je kunt dan hogere klikprijzen hanteren bij producten die wat duurder liggen en een mooiere marge hebben. Daartegenover zul je lager moeten bieden op producten die goedkoper zijn en qua marge ook minder aantrekkelijk.
Zo heb je een beter overzicht van de winstgevendheid van de verschillende producten.
Ook aan de slag met Google Shopping?
Download mijn Google Shopping Checklist hier. In deze checklist staan de belangrijkste vereisten om aan de slag te kunnen met Google Shopping.
Bekijk onze Google Ads tarieven online.