Virtual Creatives – Online Marketing
  • Facebook adverteren
  • Google Ads
  • Contact
  • Over ons
  • Recensies
  • Blog
januari 19, 2018 door Virtual Creatives

Kun je adverteren op Facebook via het Display Netwerk van Google AdWords?

Kun je adverteren op Facebook via het Display Netwerk van Google AdWords?
januari 19, 2018 door Virtual Creatives

Zit Facebook ook in het Display Netwerk van Google AdWords?

Als je op het Display Netwerk adverteert dan zul je wellicht Facebook.com als plaatsing zijn tegengekomen.

Facebook.com op display netwerk

Waarom is dit vreemd? Er staan toch ook advertenties op Facebook? Klopt, maar deze advertenties worden niet vanuit Google Ads gemaakt. Google Ads en Facebook zijn twee grote concurrenten van elkaar. Een dusdanige samenwerking tussen die twee organisaties zou daarom heel onwaarschijnlijk zijn.

En toch staat facebook.com soms als plaatsing tussen de resultaten in Google Ads. Dus kennelijk is het wel onderdeel van het display netwerk van Google. Wanneer is dit gebeurd en wat betekent dit voor mijn campagnes?

Wat is het Display Netwerk van Google AdWords?

Laten we beginnen bij het begin. Google AdWords kent twee netwerken waarop je kunt adverteren:

  • het zoeknetwerk en
  • het display netwerk.

Het zoeknetwerk is de zoekresultatenpagina van Google. Hier zie je de betaalde en onbetaalde resultaten van je zoekopdracht terug. Personen die gericht op zoek zijn naar je product of dienst kunnen dat intoetsen in de zoekbalk en krijgen dan je advertenties en de onbetaalde zoekresultaten te zien.

het zoeknetwerk

Het display netwerk werkt anders. Het is een netwerk bestaande uit miljoenen websites, video’s en apps waarop je tekst en beeldadvertenties kunt laten zien. De uiteindelijke plek waarop je advertentie wordt vertoond noemt men een plaatsing. En nu lijkt het erop dat Facebook daar ook onderdeel van is.

Is Facebook onderdeel van het Display Netwerk van Google Adwords?

Het korte antwoord op deze vraag is: nee.

Maar het is niet zo eenvoudig. Facebook heeft speciaal voor adverteerders een eigen versie van Adwords gebouwd. Je kunt in Facebook zelf je eigen campagnes bouwen. Adverteren op Facebook doe je dus op Facebook, en niet via een externe partij als AdWords. En toch stond Facebook.com tussen zijn plaatsingen.

Waar worden mijn display advertenties dan vertoond?

In de meeste gevallen kun je de exacte url waar je advertentie op is vertoond opvragen. Dit doe je door de plaatsing aan te vinken en daarna te klikken op Details weergeven.

Details weergeven bij plaatsingen display netwerk

Helaas kun je niet in alle gevallen de exacte urls opvragen, het systeem heeft voldoende data nodig om dit zichtbaar te maken. Een andere optie om te achterhalen waar de advertenties vertoond worden is om het support team van Google te raadplegen. Van hen kreeg ik meer informatie. Kennelijk worden de advertenties niet op Facebook vertoond, maar binnen apps van Facebook. Je adverteert dus op Facebook apps.

Adverteren op Facebook apps

Met Google Ads kun je dus adverteren op Facebook apps. Deze apps worden door externe partijen ontwikkeld voor verschillende doeleinden. Denk aan inschrijfformulieren, spelletjes, wedstrijden en het opnemen van reserveringen.

Een belangrijke noot hierbij is dat je Facebook apps niet kunt uitsluiten door adsenseformobileapps als negatieve plaatsing op te nemen. Dit is een strategie dat de meeste adverteerders toepassen om ervoor te zorgen dat hun advertenties niet op apps vertoond worden. Het heeft helaas geen invloed op deze apps van Facebook.

Deze apps zul je apart moeten opnemen in de negatieve plaatsingen. Je kunt dit doen door facebook.com en apps.facebook.com als negatieve plaatsing toe te voegen.

Adverteren op youtube video’s die gedeeld zijn op Facebook

Naast de Facebook apps kunnen je advertenties ook vertoond worden op youtube video’s die op Facebook zijn gedeeld. Je target dan in feite youtube, maar in je plaatsingen zul je Facebook.com zien.

Dus schrik niet  als je Facebook.com in je Google Ads plaatsingen tegenkomt, maar hou het wel in de gaten. Het lastige van apps is dat ze advertenties zodanig integreren om zoveel mogelijk klikken te realiseren. Dit zijn daarom meestal klikken waar je niks aan hebt. Als je merkt dat je teveel kosten maakt op deze apps dan is het slim ze uit te sluiten.

Ben je klaar om je eigen succesverhaal met Facebook-advertenties te maken? Download mijn E-book voor 10 praktische Facebook adverteren tips!

Gerelateerd

Vorige artikelWat doet de nieuwe Facebook update met je bedrijfspagina?Wat doet de nieuwe Facebook update met je bedrijfspagina?Volgende artikel Vind de juiste doelgroepen voor je Facebook-advertentiesFacebook Ads uitbesteden
Virtual Creatives
Virtual Creatives helpt organisaties om meer omzet, klanten, verkopen en leads te realiseren middels de juiste inzet van Facebook Advertenties en Google Ads.

Recente berichten

Facebook Ads en Apple iOS 14 update: hoe kun je je hierop voorbereidenjanuari 10, 2021
Hoe de inzet van Highlight-extensies in Google Ads je rendement kan vergrotenjanuari 5, 2021
Waarom je moet investeren in online marketingdecember 29, 2020

Categorieën

  • Bloggen
  • Facebook Advertenties
  • Facebook marketing
  • Google Ads (AdWords)
  • Google Mijn Bedrijf
  • Google Shopping Tips
  • Instagram Ads tips
  • Linkedin
  • Listbuilding
  • Online Adverteren
  • Online Zichtbaarheid
  • Remarketing/retargeting
  • Zoekmachine optimalisatie / SEO
Privacyverklaring | Cookieverklaring | Disclaimer | Algemene Voorwaarden | KVK #: 76239659 | Btw-nummer: NL003065162B27 | Copyright © 2019 - 2022 Virtual Creatives

Recente berichten

Facebook Ads en Apple iOS 14 update: hoe kun je je hierop voorbereidenjanuari 10, 2021
Hoe de inzet van Highlight-extensies in Google Ads je rendement kan vergrotenjanuari 5, 2021
Waarom je moet investeren in online marketingdecember 29, 2020

Categorieën

  • Bloggen
  • Facebook Advertenties
  • Facebook marketing
  • Google Ads (AdWords)
  • Google Mijn Bedrijf
  • Google Shopping Tips
  • Instagram Ads tips
  • Linkedin
  • Listbuilding
  • Online Adverteren
  • Online Zichtbaarheid
  • Remarketing/retargeting
  • Zoekmachine optimalisatie / SEO
 

Reacties laden....
 

    Ik gebruik cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om mijn websiteverkeer te analyseren. Ook deel ik informatie over jouw gebruik van mijn site met mijn partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die je aan ze hebt verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van jouw gebruik van hun services.AkkoordLees hier mijn Cookie Policy