Zit Facebook ook in het Display Netwerk van Google AdWords?
Als je op het Display Netwerk adverteert dan zul je wellicht Facebook.com als plaatsing zijn tegengekomen.
Waarom is dit vreemd? Er staan toch ook advertenties op Facebook? Klopt, maar deze advertenties worden niet vanuit Google Ads gemaakt. Google Ads en Facebook zijn twee grote concurrenten van elkaar. Een dusdanige samenwerking tussen die twee organisaties zou daarom heel onwaarschijnlijk zijn.
En toch staat facebook.com soms als plaatsing tussen de resultaten in Google Ads. Dus kennelijk is het wel onderdeel van het display netwerk van Google. Wanneer is dit gebeurd en wat betekent dit voor mijn campagnes?
Wat is het Display Netwerk van Google AdWords?
Laten we beginnen bij het begin. Google AdWords kent twee netwerken waarop je kunt adverteren:
- het zoeknetwerk en
- het display netwerk.
Het zoeknetwerk is de zoekresultatenpagina van Google. Hier zie je de betaalde en onbetaalde resultaten van je zoekopdracht terug. Personen die gericht op zoek zijn naar je product of dienst kunnen dat intoetsen in de zoekbalk en krijgen dan je advertenties en de onbetaalde zoekresultaten te zien.
Het display netwerk werkt anders. Het is een netwerk bestaande uit miljoenen websites, video’s en apps waarop je tekst en beeldadvertenties kunt laten zien. De uiteindelijke plek waarop je advertentie wordt vertoond noemt men een plaatsing. En nu lijkt het erop dat Facebook daar ook onderdeel van is.
Is Facebook onderdeel van het Display Netwerk van Google Adwords?
Het korte antwoord op deze vraag is: nee.
Maar het is niet zo eenvoudig. Facebook heeft speciaal voor adverteerders een eigen versie van Adwords gebouwd. Je kunt in Facebook zelf je eigen campagnes bouwen. Adverteren op Facebook doe je dus op Facebook, en niet via een externe partij als AdWords. En toch stond Facebook.com tussen zijn plaatsingen.
Waar worden mijn display advertenties dan vertoond?
In de meeste gevallen kun je de exacte url waar je advertentie op is vertoond opvragen. Dit doe je door de plaatsing aan te vinken en daarna te klikken op Details weergeven.
Helaas kun je niet in alle gevallen de exacte urls opvragen, het systeem heeft voldoende data nodig om dit zichtbaar te maken. Een andere optie om te achterhalen waar de advertenties vertoond worden is om het support team van Google te raadplegen. Van hen kreeg ik meer informatie. Kennelijk worden de advertenties niet op Facebook vertoond, maar binnen apps van Facebook. Je adverteert dus op Facebook apps.
Adverteren op Facebook apps
Met Google Ads kun je dus adverteren op Facebook apps. Deze apps worden door externe partijen ontwikkeld voor verschillende doeleinden. Denk aan inschrijfformulieren, spelletjes, wedstrijden en het opnemen van reserveringen.
Een belangrijke noot hierbij is dat je Facebook apps niet kunt uitsluiten door adsenseformobileapps als negatieve plaatsing op te nemen. Dit is een strategie dat de meeste adverteerders toepassen om ervoor te zorgen dat hun advertenties niet op apps vertoond worden. Het heeft helaas geen invloed op deze apps van Facebook.
Deze apps zul je apart moeten opnemen in de negatieve plaatsingen. Je kunt dit doen door facebook.com en apps.facebook.com als negatieve plaatsing toe te voegen.
Adverteren op youtube video’s die gedeeld zijn op Facebook
Naast de Facebook apps kunnen je advertenties ook vertoond worden op youtube video’s die op Facebook zijn gedeeld. Je target dan in feite youtube, maar in je plaatsingen zul je Facebook.com zien.
Dus schrik niet als je Facebook.com in je Google Ads plaatsingen tegenkomt, maar hou het wel in de gaten. Het lastige van apps is dat ze advertenties zodanig integreren om zoveel mogelijk klikken te realiseren. Dit zijn daarom meestal klikken waar je niks aan hebt. Als je merkt dat je teveel kosten maakt op deze apps dan is het slim ze uit te sluiten.
Ben je klaar om je eigen succesverhaal met Facebook-advertenties te maken? Download mijn E-book voor 10 praktische Facebook adverteren tips!