“Hoeveel kost adverteren op Google?”
Dit werd mij enkele dagen terug nog gevraagd. Het is een redelijke vraag, vooral van nieuwkomers die graag aan de slag willen met online adverteren. Als ondernemer wil je uiteraard weten hoeveel je zult moeten investeren om effectief te adverteren op Google.
Helaas is er geen eenvoudig of eenduidig antwoord op deze vraag. Het meest voorkomende (en irritante) antwoord is: “Het hangt ervan af”.
Benieuwd naar onze tarieven? Bekijk ze hier.
Waaraan zijn de kosten voor het adverteren op Google afhankelijk?
De kosten van Google Ads zijn afhankelijk van verschillende variabelen. In dit artikel leg ik uit hoe deze variabelen van invloed zijn op jouw advertentie-uitgaven en wat je allemaal in gedachten moet houden bij het bepalen van een realistisch budget voor jouw advertentiecampagnes. Je kunt dit artikel ook gebruiken om vast te stellen of je überhaupt Google Ads zou moeten gebruiken. Wellicht past een ander marketingkanaal beter bij je bedrijf.
Adverteren op Google doet men op basis van een veilingsysteem
Dit systeem beloont adverteerders die hoogwaardige advertentiecampagnes hebben met lagere kosten en een betere advertentieplaatsing.
Dat is de theorie, maar in de praktijk speelt wat je bereid bent te betalen voor een klik nog steeds een grote rol.
Hoe werkt Google Ads?
Een van de grootste misvattingen over adverteren via Google is dat degene die het meeste geld te besteden heeft, de meeste invloed heeft. Hoewel een groter advertentiebudget geen kwaad kan, is dit platform niet alleen voor de grote spelers met mega-budgetten. Kleinere bedrijven kunnen ook op Google adverteren.
Google Ads werkt op ongeveer dezelfde manier als een veiling. Laten we eens kijken hoe dit proces werkt.
De advertentieveiling
De advertentieveiling begint wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert, waarna Google bepaalt of de zoekopdracht woorden bevat waarop adverteerders momenteel bieden. Is dit wel het geval dan begint de advertentieveiling.
Het doel van de veiling is om de advertentiepositie te bepalen, dus waar elke advertentie wordt geplaatst. De veiling bepaalt de opname en plaatsing van advertenties op basis van twee hoofdfactoren:
-
- maximum klikprijs dat je wilt betalen
- en kwaliteitsscore
Zodra jouw kwaliteitsscore en advertentiepositie zijn bepaald, gebruikt Google deze informatie om te bepalen hoeveel je moet betalen telkens wanneer iemand op een van jouw advertenties klikt. Wat je hier moet onthouden is dat je als adverteerder minder kan betalen voor een hogere positie als je een goede kwaliteitsscore hebt.
Prijzen voor het adverteren: wat zijn de gemiddelde klikkosten?
Als je eenmaal weet wat Google Ads is en hoe het werkt, is het logisch dat je volgende vraag kan zijn: “Hoeveel betaalt men gemiddeld voor een klik?” Zoals eerder vermeld, is dit geen gemakkelijke vraag om te beantwoorden.
In sommige opzichten kun je Google-advertenties vergelijken met traditionele advertenties. Ook daar zullen de prijzen verschillen. Zo betaal je meer voor een paginagrote advertentie in een nationaal tijdschrift dan voor een advertentie in een lokale krant.
Bij online adverteren ligt het onderscheid echter niet in het formaat van de advertentie, maar eerder in de commerciële intentie en concurrentie voor de zoekwoorden waarop je vertoond wilt worden.
Sommige zoekwoorden zijn aanzienlijk duurder om op te bieden dan anderen, afhankelijk van hoeveel concurrenten er op de markt zitten. En het is belangrijk om dit te weten voordat je aan de slag gaat met adverteren.
Voor een branche met minder concurrentie betaal je in Nederland gemiddeld tussen de € 1 en € 2 voor een klik op de zoekpagina van Google. In het Display Netwerk zijn klikken vaak goedkoper en ligt het gemiddelde rond de € 0,50.
In branches met super veel concurrentie kunnen klikken echter veel duurder zijn. Denk aan onroerend goed, verzekeringen, advocaten, slotenmakers en notarissen. Daar betaal je gemiddeld tussen de € 5 en € 20 voor een klik.
Hoeveel kost adverteren op Google dan gemiddeld?
Helaas is dit een andere vraag zonder een eenvoudig antwoord. Een marketingbudget verschilt van bedrijf tot bedrijf. Het bepalen van een budget om mee te adverteren zit dus helemaal bij jou.
Doorgaans adviseer ik personen met minimaal € 1000 per maand te beginnen, maar ook dit is afhankelijk van de branche en doelen van het bedrijf. Een slotenmaker zal bijvoorbeeld met een aanzienlijk hoger budget moeten beginnen. Daar betaal je voor een klik al gemiddeld € 10. Het is een branche met veel concurrentie.
Hoe wordt mijn budget besteed?
Een veel voorkomende scenario voor nieuwe adverteerders is dat hun advertentiebudget veel sneller wordt besteed dan ze hadden verwacht. Het is begrijpelijk dat dit nogal een schok kan zijn.
In je account stel je een dagbudget in. Als adverteerder verwacht je dat je de hele dag zichtbaar zal zijn tussen de andere advertenties op Google. Dit is niet altijd het geval. Soms ben je binnen een paar uur al door je budget heen en dan worden je advertenties niet meer vertoond. Morgen dan weer.
Dit kan leiden tot nog meer misvattingen over Google Ads, namelijk dat het onbetaalbaar is.
Stel dat je een advertentie hebt met een klikprijs van € 0,25 en dat je 300 klikken op je advertentie per dag wilt ontvangen. Aan de hand van deze cijfers kun je een geschat dagbudget berekenen:
€ 0,25 x 300 = € 75
In dit voorbeeld is 25 cent het hoogste bedrag dat in rekening wordt gebracht als 25 cent jouw maximum CPC of klikprijs is. Het werkelijke bedrag dat per klik in rekening wordt gebracht, kan echter veel lager liggen. Dit is afhankelijk van de genoemde variabelen van elk afzonderlijke advertentieveiling.
Houd er rekening mee dat als je je maximum CPC instelt op 25 cent, je nooit meer dan dat zult betalen voor een klik.
Bij Google Ads heb je verschillende manieren om te bepalen hoe je budget wordt besteed. Zo kun je zelf beïnvloeden wanneer en aan wie je advertenties worden vertoond. Een belangrijke daarbij is advertentieplanning.
Advertentieplanning
Hier kun je zelf aangeven wanneer je wilt dat je advertenties aan potentiële klanten worden vertoond. Hoewel jouw advertenties nog steeds het advertentieveiling proces moeten doorlopen, kun je zelf bepalen wanneer je wilt dat jouw advertenties worden weergegeven. Zo kun je bepalen op welke dagen en uren je wilt adverteren.
Dit is met name handig voor lokale bedrijven die via hun advertenties klanten naar een fysieke locatie willen leiden. Als je bijvoorbeeld een winkel runt die om vijf uur sluit, wil je wellicht niet dat jouw advertenties buiten jouw normale openingstijden worden weergegeven. Uiteraard kun je ook instellen dat jouw advertenties de hele dag door worden weergegeven en dat een groter deel van jouw dagbudget wordt toegewezen aan de uren waarin je meer zichtbaarheid wilt.
Targeting op basis van locatie
In je campagne kun je ook instellen waar je advertenties zichtbaar moeten zijn. Je kunt je zo dus richten op specifieke landen, provincies of een radius bepalen rondom jouw adres.
Dit is een uitstekende manier om in te spelen op de groeiende trends in mobiel verkeer en om personen naar je winkel te lokken. De locatie zal ook van invloed zijn op de manier waarop je dagelijkse advertentiebudget wordt besteed. Door je te richten op een kleinere locatie kun je ook wegkomen met een lager budget.
Targeting op basis van apparaat
Google advertenties zijn op verschillende apparaten zichtbaar: je mobiel, desktop en tablet. Als adverteerder kun je ervoor kiezen om slechts op 1 of 2 apparaten zichtbaar te zijn. Het is bijvoorbeeld slim om je advertenties niet op mobiel te vertonen als je website niet mobielvriendelijk is.
Een andere mogelijkheid is om agressiever te adverteren op specifieke apparaten. Zo kun je hogere klikprijzen bepalen voor bijvoorbeeld mobiel in vergelijking met desktop.
Kortom: er zijn er verschillende factoren die de kosten van het adverteren in Google aanzienlijk kunnen beïnvloeden, maar laat dat je niet afschrikken. Elk bedrijf kan mooie resultaten halen uit Google. Het is immers nog steeds het meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Dus is het zaak om daar goed zichtbaar te zijn.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Plan een gesprek in met de Google Ads Specialisten van Virtual Creatives.