Highlight-extensies zijn extensies die je aan je Google advertenties kunt koppelen. Ze zijn ongelooflijk handig omdat je ze gebruikt om te beschrijven wat jouw bedrijf te bieden heeft. Het zijn extra regels waarmee je je potentiële klant kunt overhalen voor jou te kiezen.
Hoe zien Highlight-extensies eruit?
Highlight-extensies lijken op sitelinks, maar zonder de links. Zie de screenshot hieronder, de highlights heb ik voor het gemak in een rode kader geplaatst:
Je merkt meteen dat het moeilijk is om onderscheid te maken tussen de advertentie en de highlight. Het is een stukje extra tekst dat je kunt toevoegen om je advertenties nog relevanter te maken en zo meer klanten aan te trekken.
Waarom moet je Highlight-extensies gebruiken?
Waarom niet? Het gebruik van extensies verbetert de prestaties van jouw advertenties. Vooral je klikfrequentie heeft er baat bij. Tevens biedt het je de mogelijkheid om op te vallen met specifieke berichten in de zoekresultaten. Bonus: het kost niets extra’s.
Google raadt adverteerders aan highlight-extensies te gebruiken om hun zogenaamde ‘unique selling points’ te belichten.
Highlight-extensies zijn de perfecte plek om unieke verkoopargumenten, belangrijke productdetails en voordelen op te noemen. Het is duidelijk dat highlight-extensies heel nuttig kunnen zijn voor je bedrijf, mits je die op de juiste manier inzet. De tekst in de highlight moet niet alleen relevant zijn voor wat je bedrijf biedt, maar ook dingen benoemen waarmee je je kunt onderscheiden van de rest.
Hier zijn een paar redenen waarom je highlights zou moeten gebruiken:
- Om populaire of unieke producten te promoten.
- Het gebruik van extensies heeft een positief effect op je kwaliteitsscore en kan ervoor zorgen dat je hogere advertentieposities krijgt tegen lagere klikkosten.
- Je kunt specifieke highlight-extensies maken per apparaat. Wellicht heb je speciale voordelen of promoties voor gebruikers die op hun mobiel zitten.
- Je kunt aanbiedingen aan verschillende advertenties koppelen zonder alle advertenties te hoeven bewerken.
- Tijdelijke aanbiedingen kun je ook inplannen met highlight-extensies. Geef zelf aan wanneer de highlight-extensies zichtbaar moeten zijn en hoelang je aanbieding geldig is.
- Het kost niets extra’s om highlight-extensies aan jouw advertenties toe te voegen; je betaalt nog steeds gewoon voor de kosten per klik op je advertentie.
Aan de slag met Highlight-extensies in Google Ads
Highlights kunnen worden gebruikt met andere advertentie-extensies, zoals sitelinks. Je kunt highlight-extensies toevoegen op account-, campagne- of advertentiegroepniveau. Zo kun je algemene informatie op account- of campagneniveau plaatsen en specifieke highlights maken voor elke advertentiegroep.
Highlights worden gemaakt, gepland en beheerd op het tabblad Extensies.
Houd er rekening mee dat highlight-extensies niet altijd met jouw advertenties worden weergegeven. Google Ads gebruikt verschillende factoren om te bepalen hoeveel en welke extensies daadwerkelijk op een bepaald moment (of helemaal niet) worden vertoond.
Helaas zijn deze factoren niet bekend.
Hoe kun je Highlight-extensies het beste inzetten?
Dus wat zijn de best practices bij het inzetten van highlights? Hoe kun je deze extensies gebruiken om je rendement te vergroten? Het moeilijkste is om creatief te zijn en uit te zoeken wat je precies wilt opnemen in je highlights. Hieronder zijn enkele voorbeelden van hoe je highlights kunt gebruiken met je Google Ads advertenties.
Licht de diensten die je aanbiedt toe
Biedt je gratis verzending aan? 24/7 klantenservice? Een korting? Zulke boodschappen moet je opnemen in highlight-extensies. Mensen willen weten welk voordeel je ze kunt bieden dat ze nergens anders kunnen krijgen. Neem dit op in de highlights en vergroot de kans dat mensen klikken en je website bezoeken.
Maak meerdere highlights
Een ding dat echt helpt bij het optimaliseren van highlight-extensies, is om vier of meer extensies voor elke campagne of advertentiegroep te maken. Ze zullen niet allemaal tegelijk vertoond worden, maar toch is het slim om meteen meerdere highlights aan te maken. Wat Google doet is analyseren welke highlights het beste presteren. Die highlights worden dan het vaakst met je advertenties vertoond. Zo kun je met verschillende highlight-extensies testen en de data die je daaruit krijgt gebruiken om je campagnes verder te optimaliseren. Gebruik niet minder dan vier highlights, hoe meer hoe beter!
Wees uniek en creatief
Originaliteit en creativiteit zijn de basis voor het ontwikkelen van effectieve highlights, omdat ze de aandacht trekken. Een van de meest uitdagende stappen bij het creëren van highlights is het bedenken van korte boodschappen die de aandacht trekken. Highlights mogen immers niet meer dan 25 karakters bevatten.
Kortom: het belangrijkste is dat je highlight-extensies inzet die uniek en nuttig zijn. Gebruik deze extra regels om mee op te vallen tussen de andere concurrenten in jouw branche.
Ook aan de slag? Bekijk onze Google Ads tarieven online.