Heeft adverteren op Facebook eigenlijk nog wel zin? Deze vraag is mij de afgelopen weken vaker gesteld. Het is echt het onderwerp van het moment.
Zeker na de oproep van Arjen Lubach om massaal Facebook te verlaten (zie Bye Bye Facebook).
Heeft het nog wel zin om op Facebook te adverteren? Mijn klanten zitten er toch niet meer op? Zij hebben hun Facebook account opgegeven.
Dat las ik enkele weken terug nog in een Facebook groep.
Het korte antwoord: Ja, adverteren op Facebook heeft absoluut nog zin!
De actie van Lubach heeft slechts 10.000 Nederlanders ertoe bewogen om Facebook te groeten. Ik leg de nadruk op het woord slechts omdat in Nederland 10.8 miljoen personen gebruik maken van Facebook. Hiervan zitten 7,6 miljoen dagelijks op het platform.
10.000 minder gebruikers is dus niks.
Daarnaast kunnen we Instagram niet vergeten. Wat de gemiddelde persoon misschien niet weet is dat Instagram ook onderdeel is van Facebook. In april 2012 kocht Facebook Instagram op voor rond de $1 miljard.
Als je Facebook verwijdert, maar wel lekker blijft Instagrammen, schiet je eigenlijk weinig op.
Lees ook over adverteren op Instagram.
Maar hoe zit het dan met de AVG?
De AVG (de Algemene verordening gegevensbescherming) is per 25 mei 2018 van toepassing op alle bedrijven die persoonsgegevens van EU-burgers verwerken en opslaan. Het is dus ook van toepassing op jou.
Rondom de invoering van de AVG heerst er een heleboel onduidelijkheid. Er is nog zoveel onduidelijk over waar je bedrijf aan moet voldoen en hoe het dan zit met adverteerders.
Als adverteerder maak je gebruik van klantgegevens om gerichte advertentiecampagnes te bouwen. De Facebook Pixel is daar een belangrijk onderdeel van en juist het gebruik van die pixel en andere klantgegevens is in een grijze zone beland.
Mag je nog persoonsgegevens gebruiken om mee te adverteren? Mag je de Facebook Pixel nog op je website hebben? En kun je nog winstgevende campagnes draaien zonder gebruik te maken van persoonsgegevens en de Facebook Pixel?
Allemaal uitstekende vragen.
Facebook is de afgelopen weken hard aan de slag geweest met het AVG-compliant maken van de processen. Hierover hebben ze het een en ander bekendgemaakt. De voorwaarden van Facebook zijn aangepast. Tevens heeft Facebook ook vastgesteld wat je als adverteerder moet doen om aan de nieuwe wetgeving te voldoen.
Kun je nog op Facebook adverteren en voldoen aan de AVG?
Absoluut! Hierover heb ik al geschreven in twee eerdere blogs (deze en deze).
Als ondernemer kun je nog steeds klanten werven met Facebook advertenties. Wat nu verandert, is dat er wat strenger op je wordt gelet.
En dat moet je niet afschrikken!
De nieuwe wetgeving is in het leven geroepen om ons allen te beschermen en de AVG helpt je juist om die ideale klant binnen te halen.
De AVG maakt het jou makkelijk om je doelgroep te bereiken!
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden om je e-maillijst te laten groeien met Facebook Ads? Dit zijn 6 concrete tips om direct mee aan de slag te gaan.
AVG Proof adverteren op Facebook doe je zo
Om aan de AVG te voldoen moet je transparant zijn in wat je doet met persoonsgegevens en je moet personen de ruimte geven om toestemming te geven om hun gegevens te gebruiken voor marketingdoeleinden.
De personen die instemmen dat je hun gegevens hiervoor gebruikt zijn personen die dus ook echt geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Dankzij de AVG kun je eenvoudiger de personen die niet in jou willen investeren filteren uit je marketingcampagnes.
Aan deze ongeïnteresseerde personen hoef je dus geen geld te verspillen. Leuk toch?
Dus schroom niet om duidelijke meldingen op je website te plaatsen. Laat je bezoekers weten waarom je gebruik maakt van cookies of de Facebook Pixel. Laat ze weten dat je met die cookies ze advertenties kunt tonen die voor hun super interessant zijn.
Zie het zo: Als je op een website zit met producten die voor jou interessant zijn, dan wil je toch ervan op de hoogte gehouden wanneer er bijvoorbeeld leuke aanbiedingen zijn? Dan klik je met gemak op ja, bij de vraag als je cookies wilt toestaan voor marketingdoeleinden.
Dus wees transparant en ga knallen met je advertenties op Facebook!
Ben je klaar om je eigen succesverhaal met Facebook-advertenties te maken? Download mijn E-book voor 10 praktische Facebook adverteren tips!
Heldere info! Thanx