Het is sinds kort mogelijk om kosteloos je producten te tonen op het Shopping tab van Google. Voorheen was Google Shopping alleen voor adverteerders weggelegd, maar nu kun je ook onbetaald je producten hier uitstallen.
Ik raad alle webwinkels aan om hiervan gebruik te maken! Google Shopping is de beste plek om je producten online te promoten. En als de betaalde versie van Google Shopping buiten je budget ligt, dan is dit een goede tweede optie.
Uiteraard worden je producten iets minder prominent vertoond dan dat van adverteerders, maar voor een webwinkel is dit een mooie uitkomst.
Wat is Google Shopping?
Google Shopping is het gedeelte van Google dat speciaal voor webwinkels is weggelegd. Het is een zoekmachine voor producten en de resultaten zijn hierdoor ook veel uitgebreider.
Een typische Google Shopping resultaat bestaat uit het volgende:
- een afbeelding van het product
- een prijs
- en een titel
Aan zo een vermelding kun je ook extra informatie toevoegen zoals verzendkosten, recensies en de verschillende varianten van het product.
Meer weten? Lees hier mijn uitgebreid artikel over Google Shopping.
Gratis je product vermelden op Google
Sinds enkele maanden is het mogelijk om je producten kosteloos te vermelden op Google. Jouw producten komen in een speciale tab te staan voor personen die actief op zoek zijn naar producten. Je producten worden dus vertoond aan personen die op dat moment een aankoop willen doen.
Het Google Shopping tab zier er nu zo uit:
Bovenaan in de eerste rij staan de betaalde vermeldingen of advertenties. Daaronder komen de onbetaalde (de zogenaamde organische) vermeldingen te staan. Je merkt meteen dat de onbetaalde meldingen groter zijn en meer informatie weergeven. Dus ook al komen je producten niet op de eerste rij te staan, is het de moeite waard om gebruik te maken van Gratis Google Shopping vermeldingen.
Zo worden je producten gratis vermeld op Google
Benieuwd naar hoe je je producten ook in Google kunt vermelden? Het enige wat je nodig hebt is een Merchant Center account. Zo een account kun je gratis aanmaken in Google. Je Merchant Center is de plek waar je alle productinformatie moet invoeren en je kunt dit op verschillende manieren doen. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar een periodieke productenfeed, maar er zijn genoeg mogelijkheden.
De volgende stap is om “Vermeld uw online producten gratis via platforms van Google” te activeren:
Voordat je producten online vertoond worden zul je de gevraagde informatie moeten toevoegen. Het gaat om je productinformatie (via een productenfeed), de verzendkosten en de url van je website.
Lekker makkelijk toch?
De moeilijkste stap in dit proces is het invoeren van je producten in Merchant Center. Gelukkig heeft Google verschillende mogelijkheden hiervoor.
Voor kleine webwinkels is het handig om de producten handmatig in te voeren. Bij een grotere webwinkel waar het assortiment vaker verandert is het aan te raden om te werken met een xml productenfeed.
Hoeveel tijd dit kost is afhankelijk van je website. Sommige websites genereren automatisch een productenfeed voor je. Bij anderen moet je middels een aparte plug-in een zo een feed opmaken. Let in beide gevallen op de opmaak van je feed en dat alles volgens het beleid van Google wordt gedaan.
Google heeft namelijk ook regels over welke informatie er in zo een feed hoort te staan.
Nadat je producten zijn ingevoerd in Merchant Center duurt het doorgaans 3 werkdagen voordat Google ze heeft beoordeeld. Duurt het langer dan 3 dagen dan moet je het support team van Google inschakelen.
Hierna kun je via Merchant Center de status van de producten bijhouden. Je krijgt dagelijks updates over de klikken per artikel onder het tabje “Prestaties”:
Maak je hier al gebruik van? Hulp nodig met de implementatie? Plan een gesprek in met de Google Ads Specialisten van Virtual Creatives.
Bekijk onze Google Ads tarieven online.