Google Shopping is een onmisbare marketingkanaal voor webwinkels. Voor webshops is dit het meest lucratieve marketingkanaal online. Als eigenaar van een webwinkel kun je dit kanaal niet langer negeren.
Lees ook: Adverteren op Google (AdWords): hoeveel kost dat?
Geen idee wat Google Shopping is? No worries! Ik zet graag het volgende voor je op een rijtje:
-
- Wat is Google Shopping precies?
- Hoe werkt het?
- Waarom moet je het inzetten?
- Waar gebruik je het voor?
Wat is Google Shopping?
Om uit te leggen wat Shopping advertenties zijn werk ik het liefst met een voorbeeld vanuit de zoekresultaten van Google.
Dit is wat ik te zien krijg wanneer ik in Google naar ‘toshiba laptops’ zoek:
De plaatjes die je ziet naast de normale tekstadvertenties zijn de Google Shopping advertenties. Voor het gemak heb ik een rode kader om de plaatjes gedaan.
Soms staan deze Shopping resultaten boven de normale tekst-advertenties, als in dit voorbeeld:
Deze advertenties bestaan uit een plaatje, een productnaam, de prijs van het product, de webshop waar je dit kunt kopen en meer. Met Shopping advertenties kun je het aanbod van je webshop en winkel promoten, meer verkeer naar je website of winkel genereren en relevantere leads vinden.
Voordeel adverteerder: Plaatjes spreken erg tot de verbeelding en trekken veel bezoekers.
Voordeel consument: Je bent meteen in staat om verschillende aanbieders te vergelijken.
Waarom moet je Google Shopping gebruiken?
Shopping-advertenties bevatten een afbeelding en een prijs, hierdoor vallen ze meteen op. Dit is ook de reden waarom je met zulke advertenties meer klikken en verkopen binnenhaalt.
Zonder twijfel moeten alle webwinkels of e-commerce websites Google Shopping inzetten. De meeste webshops ervaren betere resultaten met vermeldingen dan met andere advertenties.
Hoe werkt Google Shopping?
Laten we beginnen bij het begin: hoe zorg je ervoor dat je producten zichtbaar zijn op de juiste zoekopdrachten? De normale campagnes van Google werken met zoekwoorden. Google Shopping in essentie ook, echter kun je niet een lijst aan zoekwoorden aanleveren waarop je gevonden wilt worden.
Hoe zorg je dan ervoor dat je vertoond wordt op bijvoorbeeld ‘Guess zonnebril’? In een normale campagne kun je zulke zoekopdrachten opnemen als zoekwoord en een bod hieraan koppelen.
Deze advertenties werken niet zo.
Hier worden de ‘zoekwoorden’ gehaald uit een zogenaamde Shopping feed. In feite is dit een lijst met informatie over alle producten in je webwinkel. Hierin neem je de afbeeldingen, prijs, omschrijving en dergelijke op. Hiermee bepaal je welke informatie zichtbaar moet zijn op de zoekresultatenpagina. Tevens is dit ook de informatie die Google zal gebruikten om je producten aan de juiste zoekopdrachten te matchen.
Als adverteerder maak je een Shopping feed op met alle relevante informatie en Google zal op basis van deze informatie beslissen op welke zoekopdrachten je producten vertoond zullen worden.
In de meeste gevallen is Google heel goed in het matchen van producten in de Shopping feed aan de juiste zoekopdrachten. Belangrijk hier is dat de data in de feed klopt.
Daarnaast kun je je campagnes ook steeds bijstellen. Die vrijheid heb je ook.
-
- Je bepaalt hoeveel je per klik wilt betalen;
- op welk tijdstip je advertenties vertoond zullen worden;
- op welke locaties je advertenties vertoond zullen worden (lever je landelijk of alleen in een bepaalde regio?);
- op welke apparaten je advertenties vertoond zullen worden;
- op welke zoekopdrachten je absoluut niet vertoond wilt worden;
- en nog veel meer.
Uiteindelijk komt het erop neer: een Shopping feed is dé basis van je Google Shopping campagne. Je kunt niet adverteren zonder zo een feed, maar buiten de feed heb je nog voldoende vrijheid om je campagne in te richten naar eigen inzicht.
Ook aan de slag?
Download mijn Google Shopping Checklist hier. In deze checklist staan de belangrijkste vereisten om aan de slag te kunnen met Shopping Ads.
Met ons aan de slag? Plan een gesprek in met onze Google Ads Specialisten!