Waarom je (ook) moet adverteren in Google AdWords

Waarom je (ook) moet adverteren in Google AdWords

Voor de meeste bedrijven is online adverteren heel belangrijk! Vooral gezien het feit dat meer dan 94% van alle huishoudens in Nederland over een internetaansluiting beschikt. Als ondernemer kun je dit marketingkanaal niet langer negeren. Je loopt anders een heleboel klanten mis. Het is al heel snel een onmisbare tool geworden in het dagelijks leven van de meeste personen. Zij gebruiken het voor onder andere het delen en opzoeken van informatie, diensten en producten.

Daarnaast meldt CBS dat Nederlanders steeds vaker goederen en diensten online kopen. Als ondernemer kun je dus niet langer alleen adverteren via de traditionele methodes zoals televisie, radio en de kranten. Het belang van online adverteren zal maar verder toenemen.

Waar online adverteren

Google en Facebook zijn nu de grootste kanalen als het gaat om online adverteren. Google is de bekendste zoekmachine ter wereld en de meeste personen zijn actief op Facebook dit maakt ze heel aantrekkelijk voor ondernemers. Met het adverteren op deze twee marketingkanalen kan iedere ondernemer zijn doelgroep op een meetbare manier bereiken. De meeste ondernemers richten zich daarom op deze netwerken en doorgaans is dat ruim voldoende. In dit artikel bespreken we in het kort adverteren in Google Adwords en waarom jij het ook moet doen.

Is adverteren in Google Adwords iets voor mij?

In principe is adverteren in Google Adwords voor alle bedrijven geschikt. Zoals eerder benoemd maakt men steeds vaker gebruik van het internet. Jouw (potentiële) klanten maken dagelijks gebruik van Google en haar partner-websites om informatie over je producten en diensten op te zoeken. Daarnaast nemen online transacties fors toe in Nederland. Online adverteren is nu noodzakelijker dan ooit.

Wat is Google Adwords?

Google Adwords is een platform waarmee je producten en diensten kunt promoten door middel van betaalde advertenties in de zoekmachine en het netwerk van Google.

Met Google Adwords kun je klanten benaderen op 2 manieren:

  • Wanneer zij actief op zoek zijn naar je producten en diensten (het zoeknetwerk)
  • Wanneer zij aan het surfen zijn online (het display netwerk).

Het zoeknetwerk

adverteren in adwords
De zoekresultatenpagina van Google. Bovenaan staan de advertenties (rode kader).

Het zoeknetwerk is de zoekresultatenpagina van Google. De advertenties worden dan in Google vertoond wanneer men een zoekopdracht doet via de zoekmachine. De advertenties komen dan boven de normale zoekresultaten te staan. De eerste 4 resultaten die je te zien krijgt zijn doorgaans advertenties.

 

 

 

Het display netwerk

Adverteren display netwerk
Advertenties op youtube: video en banners (rode kader).

Het display netwerk heeft een nog groter bereik, omdat de advertenties dan zichtbaar zijn op externe websites zoals youtube en marktplaats. Het is niets anders dan een verzameling van websites die van Google toestemming hebben om advertenties te tonen. Deze toestemming krijgen ze door aan de strenge eisen van Google te voldoen. Je advertenties worden dus alleen op kwalitatieve websites vertoond.

Wie krijgt je advertenties te zien?

In Google Adwords heb je veel invloed over wie je advertenties te zien krijgt, waar de advertenties zichtbaar zijn en wanneer ze zichtbaar zijn. En één van de grote voordelen van adverteren via Google Adwords is dat de resultaten volledig transparant en meetbaar zijn.

Als ondernemer ken je je doelgroep als geen ander. Met Google Adwords kun je het bereik van je advertenties zodanig afbakenen zodat ze alleen aan de juiste personen worden vertoond.
Demografie adwords

Je doet dit middels de verschillende targeting mogelijkheden in het Adwords systeem. Als adverteerder kun je bijvoorbeeld zelf aangeven:

  • de zoekwoorden waarop je advertenties zichtbaar dienen te zijn.
  • de websites waarop je advertenties vertoond worden.
  • de demografische gegevens van de personen aan wie de advertenties getoond mogen worden.
  • de locatie van de personen die advertenties mogen zien.
  • het tijdstip waarop de advertenties zichtbaar mogen zijn.
  • en nog veel meer.

Om je als adverteerder tegemoet te komen breid Google Adwords de mogelijkheden steeds uit. Je klanten bereiken gaat dus steeds makkelijker. Binnen enkele klikken heb je de juiste doelgroep gevonden.

Let wel dat je dit voortdurend bijstelt. Het komt vaker voor dat de juiste doelgroep in de praktijk blijkt te verschillen van de doelgroep die de adverteerder initieel in gedachten had. Blijf daarom steeds bijstellen en de vele mogelijkheden van Google Adwords goed benutten.

Is adverteren in Google Adwords duur?

Absoluut niet! Je bepaalt zelf hoeveel je wenst uit te geven aan het binnenhalen van klanten. Google Adwords is een pay-per-click platform. Dit houdt in dat je pas betaalt als iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt. De prijzen voor de klikken worden middels een veilingssysteem bepaald.

Daarnaast is het voornaamste voordeel van adverteren met Google Adwords dat de kosten en opbrengsten meetbaar zijn. Wat niet werkt kun je eenvoudig verwijderen en door de campagnes goed bij te houden weet je al heel snel waar je klanten zitten.

Blijf testen

Met Google Adwords kun je veel doen. Het is de ideale manier om meer klanten binnen te halen. Via dit systeem kun je een brede doelgroep aan klanten bereiken middels enkele klikken. Als je als ondernemer niet zichtbaar bent online dan loop je dus omzet mis. Neem daarom de tijd om de verschillende mogelijkheden uit te proberen. Het belangrijkste hierbij is om te blijven testen om verzekerd te zijn dat je de beste resultaten hieruit haalt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *