Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een veel gebruikte online marketing methode. Marketeers houden ervan, terwijl consumenten het soms als irritant ervaren. Soms ja, want remarketing is nog steeds één van de meest effectieve marketing methodes die je kunt inzetten. Dus er zijn best wel consumenten die daar positief op reageren, mits marketeers deze methode op de juiste manier toepassen.
Juist omdat remarketing vaak niet op de juiste manier wordt toegepast heeft Google donderdag aangekondigd dat zij een extra functionaliteit zullen introduceren waarbij personen remarketing advertenties kunnen uitschakelen. Meer weten? Lees dan verder.
Wat is remarketing en hoe werkt het?
Denk eens dat je aan een laptop toe bent. Je bekijkt het assortiment online bij webwinkel x en gaat dan verder met browsen. Echter merk je nu dat je tijdens het surfen steeds advertenties over laptops van webwinkel x te zien krijgt. Dit is remarketing.
Het is een marketing methode die adverteerders gebruikers om eerdere bezoekers van hun website opnieuw te benaderen met advertenties. Dat kunnen beeld-, tekst- of videoadvertenties.
In sommige gevallen is dat welkom, omdat je als consument met remarketing soms leuke aanbiedingen te zien krijgt. Denk aan een kortingscoupon of misschien is die laptop voor een korte periode voor een mooie prijs te halen.
In andere gevallen kan remarketing als storend worden ervaren. Vooral in gevallen waar je die advertenties te vaak te zien krijgt of wanneer je al een aankoop hebt gedaan. Dit wekt irritatie op en geeft personen een negatief beeld van jou en je bedrijf.
Gebruikers kunnen remarketing advertenties voortaan uitschakelen
Afgelopen donderdag kondigde Google aan dat gebruikers deze remarketing advertenties kunnen uitschakelen. Google geeft gebruikers meer invloed over welke advertenties ze te zien krijgen en dit zal ook van invloed zijn op jouw remarketing-campagnes.
Meer transparantie over remarketing voor gebruikers
Al langer hebben gebruikers via Mijn Account toegang tot instellingen en hulpmiddelen om hun gegevens te beschermen en hun privacy te waarborgen.
Nu is er een nieuw gedeelte in de Advertentie-instellingen van Mijn Account waar je de ‘Reminder ads’ die je te zien krijgt kunt beheren. Reminder ads is de naam dat Google remarketing advertenties hier heeft gegeven. Onder Reminder ads vallen alle typen remarketing advertenties die via Google worden geactiveerd.
Gebruikers krijgen hier een overzicht te zien van de bedrijven die momenteel remarketing op hen toepassen via het advertentienetwerk van Google. Per bedrijf kunnen gebruikers ervoor kiezen deze advertenties stop te zetten, dit is dan 90 dagen geldig.
De nieuwe functionaliteit wordt langzaam uitgerold naar de verschillende platformen van Google zoals youtube, Gmail en ook de zoekresultatenpagina. Tevens zijn je instellingen van toepassing op alle apparaten die je gebruikt. Wanneer gebruikers een advertentie op een apparaat dempen of blokkeren, zien ze die advertentie niet op andere apparaten wanneer ze zijn aangemeld bij hetzelfde Google-account.
Eerder had Google al een soortgelijke functionaliteit uitgerold. Het is sinds 2012 mogelijk om advertenties te dempen. Dit doe je door op de ‘x’ te klikken rechtsboven in een advertentie.
Je krijgt dan het volgende te zien:
Wat betekent dit voor adverteerders?
De functionaliteit is alleen van toepassing op advertenties van Google en zal minder vertoningen betekenen in je remarketing campagnes. Vang dit gemis op door andere marketing kanalen in te zetten zoals Facebook. Met Facebook-advertenties kun je ook remarketing campagnes opzetten.
Tevens is dit een duidelijk signaal over hoe de consument remarketing ervaart. De advertenties zijn opdringerig en in vele gevallen niet relevant. Dit omdat de meeste marketeers remarketing niet op de juiste manier inzetten. En nu worden zij gedwongen slimmere remarketing strategien te formuleren. Dit is win-win situatie voor zowel de consument als je rendement. Iedereen heeft baat bij relevantere advertenties.
Een goede remarketing strategie ziet er zo uit:
Hieronder twee tips voor een goede remarketing strategie.
Tip 1: Maak gebruik van frequencylimieten bij remarketing
De reden waarom remarketing als opdringerig wordt ervaren is omdat marketeers de frequentielimieten niet op de juiste manier gebruiken. Iemand die vaak online is en meerdere websites bezoekt, krijgt je remarketing advertenties heel vaak te zien. Die persoon voelt zich dan ‘gestalkt’ of achtervolgd en dat is niet leuk. In je instellingen kun je dit bijstellen zodat je je potentiële klanten niet irriteert. Geef bij de frequentielimieten van je campagne aan hoe vaak iemand je advertentie te zien krijgt per tijdseenheid.
Tip 2: Toon je remarketing advertenties niet aan bestaande klanten
Met remarketing probeer je juist personen die nog geen klant zijn binnen te halen. Dit zijn de personen die je website hebben bekeken en nog geen aankoop hebben gedaan. Zij moeten je advertenties zien. Het is niet de bedoeling om klanten die al een aankoop hebben gedaan weer te benaderen met advertenties voor hetzelfde product. Dit kun je op verschillende manieren oppakken. Een handige methode die ik altijd gebruik is om kopers in een aparte doelgroep op te nemen en die vervolgens uit te sluiten in de targeting.
Bonus Tip: Maak een aparte doelgroep voor personen die al een aankoop hebben gedaan
Ik herhaal dit omdat het hier vaak genoeg fout gaat. Maak daarom een aparte doelgroep voor personen die al een aankoop hebben gedaan. Deze doelgroep kun je uitsluiten in je campagnes zodat bestaande klanten je remarketing advertenties niet te zien krijgen.
Tevens kun je deze doelgroep, bestaande uit bestaande klanten, met remarketing benaderen voor upsells. Laat ze niet de producten zien die ze al hebben gekocht, maar biedt ze iets anders aan. Een verwant product bijvoorbeeld.
Kortom:
- Ga slim om met je remarketing strategie.
- Door je advertenties op de juiste manier in te zetten wek je geen irritatie op bij potentiële en bestaande klanten.
- Breid je remarketing uit door ook vanuit andere kanalen remarketing in te zetten, met Facebook-advertenties bijvoorbeeld.
Als je je hieraan houdt hoef je niet bang te zijn voor het effect van deze wijziging.