Een veel voorkomende vrees bij Google adverteerders is dat hun concurrenten op hun advertenties klikken en zodoende hun budget verspillen. Dit idee wordt vaak versterkt als ze niet voldoende leads of verkopen krijgen uit hun AdWords-uitgaven. Dit terwijl er wel degelijk op hun advertenties wordt geklikt.
De werkelijkheid is dat er een heleboel redenen zijn waarom het verkeer dat je vanuit AdWords binnenhaalt niet effectief kan worden omgezet in leads of verkopen. Maar dat is een artikel voor een andere dag. Laten we vandaag kijken naar “ongeldige klikken” op Adwords advertenties. Gebeurt dit echt, hoe gaat Google hiermee om en wat kun je eraan doen?
Google AdWords pakt ongeldige klikken heel streng aan
Laat me je meteen geruststellen met het bericht dat Google AdWords zulke praktijken heel serieus neemt en streng aanpakt.
Volgens Google AdWords valt het volgende onder ongeldige klikken: dit zijn klikken en vertoningen die kunstmatig de kosten van een adverteerder opblazen. Ongeldige klikken zijn dus opzettelijk frauduleus verkeer en klikken van personen die niet de intentie hadden om op je advertentie te klikken.
Lees ook: Adverteren op Google (AdWords): hoeveel kost dat?
Een goed voorbeeld van ongeldige klikken is wanneer je merkt dat er meerdere klikken binnenstromen op eenzelfde advertentievertoning. Je krijgt bijvoorbeeld tien klikken op één vertoning.
In zulke gevallen schakelt Google heel snel. In de meeste gevallen hebben ze het probleem al gedetecteerd en wordt het meteen gecorrigeerd. De kosten voor die klikken worden meteen gerestitueerd. Je krijgt de gemaakte klikkosten dus meteen terug van Google AdWords.
Waar kun je de ongeldige klikken in je Google AdWords account zien?
Google AdWords is heel transparant over ongeldige klikken en de bedragen die ze terugstorten in je account. In het tabblad Campagnes kun je een kolom toevoegen die “Ongeldige klikken” heet. Hierin staan het aantal ongeldige klikken die zijn gedetecteerd en gefilterd vanuit jouw account.
Hoe kun je ongeldige klikken zelf ontdekken?
Over het algemeen gebeuren klikken op advertenties gelijkmatig gedurende de periode waarin de advertenties zijn gepland. Er kan sprake zijn van ongeldige klikken als je snel klikken krijgt voor hetzelfde zoekwoord. Dit resulteert in een ongewoon hoge klikfrequentie.
Dat gezegd hebbende, kan het ook zijn dat een persoon een paar keer op jouw advertenties klikt terwijl ze nog de verschillende mogelijkheden aan het bekijken zijn. Dus als je op kort termijn klikken op hetzelfde zoekwoord opspoort, is de volgende stap om naar de statistieken in Google Analytics te kijken. Neem de gedragsstatistieken voor de AdWords-bezoeken dan onder de loep. Hebben de klikken uit AdWords geleid tot bezoeken op je website? Indien niet, dan is het mogelijk dat dit ongeldige klikken zijn geweest.
IP-adressen van je concurrenten uitsluiten
Je kunt je concurrenten ook voor zijn en ervoor zorgen dat zij je advertenties niet eens te zien krijgen. Als je de IP-adressen van jouw concurrenten kent, kun je in de instellingen van je campagnes deze IP-adressen uitsluiten. Zo weet je met 100% zekerheid dat zij niet op je advertenties kunnen klikken.
Hoe kun je achter het ip adres van een concurrent komen?