Virtual Creatives – Online Marketing
  • Facebook adverteren
  • Google Ads
  • Contact
  • Over ons
  • Recensies
  • Blog
februari 24, 2018 door Virtual Creatives

Fraude in Google Ads? Klikken mijn concurrenten op mijn advertenties?

Fraude in Google Ads? Klikken mijn concurrenten op mijn advertenties?
februari 24, 2018 door Virtual Creatives

Een veel voorkomende vrees bij Google adverteerders is dat hun concurrenten op hun advertenties klikken en zodoende hun budget verspillen. Dit idee wordt vaak versterkt als ze niet voldoende leads of verkopen krijgen uit hun AdWords-uitgaven. Dit terwijl er wel degelijk op hun advertenties wordt geklikt.

De werkelijkheid is dat er een heleboel redenen zijn waarom het verkeer dat je vanuit AdWords binnenhaalt niet effectief kan worden omgezet in leads of verkopen. Maar dat is een artikel voor een andere dag. Laten we vandaag kijken naar “ongeldige klikken” op Adwords advertenties. Gebeurt dit echt, hoe gaat Google hiermee om en wat kun je eraan doen?

Google AdWords pakt ongeldige klikken heel streng aan

Laat me je meteen geruststellen met het bericht dat Google AdWords zulke praktijken heel serieus neemt en streng aanpakt.

Volgens Google AdWords valt het volgende onder ongeldige klikken: dit zijn klikken en vertoningen die kunstmatig de kosten van een adverteerder opblazen. Ongeldige klikken zijn dus opzettelijk frauduleus verkeer en klikken van personen die niet de intentie hadden om op je advertentie te klikken.

Lees ook: Adverteren op Google (AdWords): hoeveel kost dat?

Een goed voorbeeld van ongeldige klikken is wanneer je merkt dat er meerdere klikken binnenstromen op eenzelfde advertentievertoning. Je krijgt bijvoorbeeld tien klikken op één vertoning.

In zulke gevallen schakelt Google heel snel. In de meeste gevallen hebben ze het probleem al gedetecteerd en wordt het meteen gecorrigeerd. De kosten voor die klikken worden meteen gerestitueerd. Je krijgt de gemaakte klikkosten dus meteen terug van Google AdWords.

Waar kun je de ongeldige klikken in je Google AdWords account zien?

Google AdWords is heel transparant over ongeldige klikken en de bedragen die ze terugstorten in je account. In het tabblad Campagnes kun je een kolom toevoegen die “Ongeldige klikken” heet. Hierin staan het aantal ongeldige klikken die zijn gedetecteerd en gefilterd vanuit jouw account.

Hoe kun je ongeldige klikken zelf ontdekken?

Over het algemeen gebeuren klikken op advertenties gelijkmatig gedurende de periode waarin de advertenties zijn gepland. Er kan sprake zijn van ongeldige klikken als je snel klikken krijgt voor hetzelfde zoekwoord. Dit resulteert in een ongewoon hoge klikfrequentie.

Dat gezegd hebbende, kan het ook zijn dat een persoon een paar keer op jouw advertenties klikt terwijl ze nog de verschillende mogelijkheden aan het bekijken zijn. Dus als je op kort termijn klikken op hetzelfde zoekwoord opspoort, is de volgende stap om naar de statistieken in Google Analytics te kijken. Neem de gedragsstatistieken voor de AdWords-bezoeken dan onder de loep. Hebben de klikken uit AdWords geleid tot bezoeken op je website? Indien niet, dan is het mogelijk dat dit ongeldige klikken zijn geweest.

IP-adressen van je concurrenten uitsluiten

Je kunt je concurrenten ook voor zijn en ervoor zorgen dat zij je advertenties niet eens te zien krijgen. Als je de IP-adressen van jouw concurrenten kent, kun je in de instellingen van je campagnes deze IP-adressen uitsluiten. Zo weet je met 100% zekerheid dat zij niet op je advertenties kunnen klikken.

Gerelateerd

Vorige artikelMet succes adverteren op Facebook deel 2Met succes adverteren op FacebookVolgende artikel Krijg meer aanmeldingen voor je webinars met Facebook AdsKrijg meer aanmeldingen voor je webinars met Facebook Ads
Virtual Creatives
Virtual Creatives helpt organisaties om meer omzet, klanten, verkopen en leads te realiseren middels de juiste inzet van Facebook Advertenties en Google Ads.

1 reactie

Rene schreef:
november 7, 2019 om 12:27 pm

Hoe kun je achter het ip adres van een concurrent komen?

Reacties zijn gesloten.

Meest recente berichten

Facebook Ads en Apple iOS 14 update: hoe kun je je hierop voorbereidenjanuari 10, 2021
Hoe de inzet van Highlight-extensies in Google Ads je rendement kan vergrotenjanuari 5, 2021
Waarom je moet investeren in online marketingdecember 29, 2020

Categorieën

  • Bloggen
  • Facebook Advertenties
  • Facebook marketing
  • Google Ads (AdWords)
  • Google Mijn Bedrijf
  • Google Shopping Tips
  • Instagram Ads tips
  • Linkedin
  • Listbuilding
  • Online Adverteren
  • Online Zichtbaarheid
  • Remarketing/retargeting
  • Zoekmachine optimalisatie / SEO
Privacyverklaring | Cookieverklaring | Disclaimer | Algemene Voorwaarden | KVK #: 76239659 | Btw-nummer: NL003065162B27 | Copyright © 2019 - 2022 Virtual Creatives

Meest recente berichten

Facebook Ads en Apple iOS 14 update: hoe kun je je hierop voorbereidenjanuari 10, 2021
Hoe de inzet van Highlight-extensies in Google Ads je rendement kan vergrotenjanuari 5, 2021
Waarom je moet investeren in online marketingdecember 29, 2020

Categorieën

  • Bloggen
  • Facebook Advertenties
  • Facebook marketing
  • Google Ads (AdWords)
  • Google Mijn Bedrijf
  • Google Shopping Tips
  • Instagram Ads tips
  • Linkedin
  • Listbuilding
  • Online Adverteren
  • Online Zichtbaarheid
  • Remarketing/retargeting
  • Zoekmachine optimalisatie / SEO