Met succes adverteren op Facebook

Met succes adverteren op Facebook deel 2

In een eerder artikel over adverteren op Facebook had ik de 5 beste tips genoemd voor adverteerders. Ik ben ervan overtuigd dat Facebook-advertenties voor de meeste bedrijven mooie resultaten kan opleveren. Echter krijg ik vaak van ondernemers te horen dat de resultaten tegenvallen.

Als online marketeer kan ik meerdere accounts inkijken en bepaalde fouten zie ik steeds terugkomen. Vandaar mijn besluit om een artikel te schrijven over hoe je betere resultaten kunt behalen met je Facebook-advertenties. In mijn eerder artikel over adverteren op Facebook stonden er al 5 praktische tips die je meteen kunt toepassen in je campagnes. Deze lijst zal ik steeds aanvullen, omdat Facebook zoveel mooie mogelijkheden heeft die je kunt toepassen. Tevens is het systeem steeds aan veranderingen onderhevig, zo een lijst zal dus steeds aangepast worden om ook de nieuwigheden in Facebook mee te nemen. Adverteren op Facebook hoeft niet moeilijk te zijn en met deze tips kom je er zeker mee uit.

In dit artikel deel ik weer 5 nieuwe tips voor meer succes met Facebook-advertenties. De tips uit deel 1 zal ik voor het gemak samenvatten onder de nieuwe tips. Wil je deel 1 van dit artikel lezen klik dan hier.

1. Maak gebruik van lookalike of vergelijkbare doelgroepen

In Facebook kun je Lookalike of vergelijkbare doelgroepen maken. Dit zijn doelgroepen bestaande uit nieuwe personen die Facebook genereert op basis van je bestaande doelgroepen. Zie het als een lijst van personen die qua kenmerken en gedrag sterk vergelijkbaar zijn met de personen uit je brondoelgroep. De kracht van zo een doelgroep is afhankelijk van de data die je erin stopt. Je kunt voor verschillende doelgroepen een vergelijkbare versie laten genereren. Denk aan je maillijst, websitebezoekers of je pagina-volgers.

Vergelijkbare doelgroepen maak je met een aangepaste doelgroep dat minimaal 100 gebruikers bevat. Met dit aantal kun je dus al een vergelijkbare doelgroep genereren, toch wordt aanbevolen om te werken met een doelgroep bestaande uit gemiddeld 1000 tot 50.000 gebruikers. Hoe meer data je Facebook geeft, hoe accurater zij te werk kunnen gaan in het genereren van de vergelijkbare doelgroep.

Maak je vergelijkbare doelgroep niet te groot. Hoe kleiner die is, hoe meer overeenkomsten die met de brondoelgroep zal hebben. En dat is belangrijk voor mooie resultaten.

doelgroepgrootte vergelijkbare doelgroepen

Naast de grootte van de doelgroep is de gekozen bron ook van invloed op de resultaten. Maak vergelijkbare doelgroepen van de volgende aangepaste doelgroepen voor de beste resultaten:

  1. je maillijst,
  2. personen die een aankoop hebben gedaan,
  3. je leads
  4. en websitebezoekers.

2. Upload je maillijst naar Facebook

Facebook geeft je de mogelijkheid om je maillijst of klantenbestand te gebruiken als doelgroep om op te adverteren. Dit vind je onder de aangepaste doelgroepen:

klantenbestand in facebook advertenties

Je klantenbestand kun je op 3 manieren in Facebook krijgen, met name:

  • Je kunt hem importeren via MailChimp,
  • via een CSV of TXT bestand uploaden of
  • de informatie uit je klantenlijst kopiëren en plakken.

klantenbestand uploaden in facebook
Dit is een waardevolle doelgroep, omdat dit personen zijn waarvan je weet dat zij op één of andere manier geïnteresseerd zijn in de diensten of producten die je aanbiedt. Naast retargeting is dit het effectiefste manier om te adverteren op Facebook.

3. Kijk naar de juiste statistieken

Zodra je Facebook-advertenties worden vertoond krijg je heel wat statistieken te zien. Weet je wel welke statistieken belangrijk zijn voor het bepalen als je campagnes succesvol zijn? Wist je dat Facebook je doorgaans niet de belangrijkste statistieken laat zien?

Wat ze je wijzen kan je zelfs een vertekend beeld geven van het succes van je campagne. Het is immers hun doel om je te overhalen meer te investeren. Wat je te zien krijgt zijn de statistieken die Facebook je wilt laten zien op basis van de gekozen doelstelling voor de campagne.

De kolommen met de belangrijke statistieken zitten verscholen, die moet je zelf zichtbaar maken. Dit doe je door onder Kolommen te kiezen voor Kolommen aanpassen.

kolommen in facebook adverteren

Je krijgt dan een overzicht te zien van alle beschikbare kolommen. Hier kun je dus de belangrijke statistieken aanvinken.

kolommen aanpassen facebook advertenties
Waar moet je dan naar kijken? Dit is afhankelijk van wat je met de campagnes wilt bereiken. In de meeste gevallen zijn de volgende statistieken belangrijk voor een campagne:

  • CPC (Kosten per klik op link)
  • Klikken op links
  • De Conversies
  • De kosten per conversie
  • Relevantiescore
  • Het besteed bedrag.

4. Kies de juiste landingspagina

Goed ingerichte campagnes zijn belangrijk voor het behalen van successen wanneer je op Facebook adverteert. Maar dat is slechts het eerste ingrediënt. Je website, je landingspagina vooral, zijn even belangrijk. (Lees: Is je (online) bedrijf klaar voor Facebook Ads?)

Wellicht zit de reden voor de tegenvallende resultaten in je landingspagina. Is die wel gebruiksvriendelijk? Komt je boodschap goed naar voren? Zijn er duidelijke en zichtbare Call-to-Actions?

Wat je in gedachten moet houden is dat personen het heel druk hebben. Je landingspagina moet dus snel en duidelijk zijn. Binnen 1 oogopslag moet het al duidelijk zijn waar je op doelt met de pagina.

5. Maak gebruik van dynamische advertenties in Facebook

Dit is een nieuwe vorm van retargeting voor Facebook-advertenties. Het is speciaal ontwikkeld voor webshops en stelt je in de gelegenheid om je assortiment te uploaden in Facebook. Deze data wordt dan vertoond aan een gerichte doelgroep. De resultaten hieruit zijn daarom uitstekend.

Hoe werkt het? Een mooi voorbeeld is een webshop voor tassen. Een gebruiker bekijkt je assortiment aan tassen op de website, maar doet nog geen aankoop. Vervolgens is de persoon actief bezig op Facebook. Daar krijgt de persoon je advertenties te zien met hetzelfde assortiment aan tassen. Deze advertenties bevatten dan niet alleen een productomschrijving en afbeelding, je krijgt ook meteen de actuele prijs te zijn.

Kortom: Facebook is ideaal om op te adverteren voor de meeste ondernemers. Vooral kleine ondernemers kunnen er mooie resultaten mee halen. De kosten zitten lager en je bereikt met gemak je ideale doelgroep. Zaak is dat je je campagnes op de juiste manier instelt en blijft optimaliseren. Ook hierover binnenkort een nieuw artikel.

Succes met het adverteren!

Meer tips?

E-boek met succes adverteren op Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *