Denk je eraan om iemand in te huren voor je Facebook-advertenties? Ben je benieuwd naar wat je kunt verwachten en wat dit zal kosten? Dan is dit artikel voor jou.
Adverteren op Facebook is niet eenvoudig. Daarnaast is het systeem zodanig veranderlijk dat je bijkans elke week nieuwe mogelijkheden zult tegenkomen. Zo is in de afgelopen 2 jaar de interface helemaal veranderd, zijn enkele opties geschrapt en is het beleid voor het adverteren grondig bijgewerkt.
Als ondernemer heb je gewoon niet de tijd om dit alles zelf bij te houden. Vooral niet als je een coach, trainer of kennisondernemer bent. Een effectieve Facebook strategie voor het vermarkten van een training of langdurig traject ziet er totaal anders uit dan wat je in de meeste blogs zult lezen. Tevens zijn die blogs heel oppervlakkig. Een echte strategie kun je er niet uit herleiden.
Ik kan me daarom goed voorstellen dat ondernemers het adverteren het liefst zo snel mogelijk uitbesteden. Maar wanneer is dat raadzaam?
Facebook uitbesteden kosten
Uiteraard is dit een belangrijke vraag. Ik merk zelf dat mijn blogs over hoeveel het kost om te adverteren het meest worden gelezen. Dus laat me het meteen op een rij zetten. Dit zijn de prijzen die ik bij collega’s en marketingbureaus heb gezien.
Uitbesteden aan een freelancer
Naast de kosten van het adverteren zelf, zul je gemiddeld € 300 tot € 2000 per maand kwijt zijn aan een specialist. De prijzen zullen uiteraard verschillen naar gelang de ervaring van de specialist, je branche en de werkzaamheden die uitbesteed zullen worden.
Qua uurtarief schommelen de prijzen tussen de € 45 en de € 120. Gemiddeld besteed zo een specialist 6 uur op maandbasis aan je account. Maar ook dit is afhankelijk van je budget, branche en de gekozen strategie.
Een ervaren Facebook strategist, iemand die een strategie voor je uiteen zet, eist al een investering van tussen de € 1000 en € 2000 per maand. En hier zitten de kosten voor het adverteren zelf niet inbegrepen.
Uitbesteden aan een marketingbureau
Bij een marketingbureau kun je een tarief vanaf € 95 per uur verwachten. Hier werkt men in de meeste gevallen met een vaste prijs per maand. Een groter account krijgt een team toegewezen.
Voor wie is uitbesteden zinvol?
Ik raad aan om pas je Facebook-advertenties uit te besteden wanneer je het volgende op orde hebt:
- Je hebt een bewezen propositie,
- Voldoende budget ter beschikking om mee te adverteren,
- Je wilt doorlopend adverteren,
- Je ziet marketing als een investering,
- Je beseft dat marketing en sales twee aparte vakgebieden zijn,
- Je beseft dat Facebook een lang termijn strategie eist om succesvol te zijn.
Waarom een bewezen propositie?
Een bewezen propositie houdt in dat je al verkopen hebt weten te realiseren en nu verder wilt opschalen. Je weet dat er vraag naar is en wie je ideale klant is.
Facebook-advertenties zijn een hulpmiddel waarmee je die verkopen zal vermenigvuldigen. Het is niet iets dat op magische wijze je aanbod verkoopt.
Met het adverteren zorg je voor meer bereik, meer aandacht en leads. En die leads zijn pas waardevol als je weet hoe je die moet omzetten naar klanten. Adverteer daarom alleen met een bewezen product of dienst. En als je bewezen systemen hebt geïmplementeerd om verkopen te halen uit die leads.
Budget voor het adverteren
Uitbesteden is pas zinvol als je advertentiebudget minimaal € 300,- per maand is en je bereid bent voor een langere periode te adverteren. Ik raad aan om minimaal 3 maanden aan de slag te gaan voor je besluit als iets wel of niet werkt.
En die 3 maanden zijn indicatief. Want als je uit ervaring weet dat een persoon minstens 6 maanden tot een jaar op je maillijst moet staan voor hij/zij iets bij je koopt, dan moet je strategie daarop zijn afgestemd. Je kunt dan geen strategie van slechts 3 maanden uitvoeren.
Doorlopend adverteren
Met Facebook moet je kijken op lang termijn en naar ‘the bigger picture’.
Daarom raad ik langere trajecten aan voor kennisondernemers. In zulke branches hanteer je een totaal andere strategie dan wat je bijvoorbeeld bij een webshop moet toepassen.
Ook de prijs en mate van commitment die je van een klant vraagt speelt een belangrijke rol.
Je zult nu dan wel denken: ‘maar die ene goeroe zegt dat ie meteen x resultaten had met Facebook ads!.
Klopt. Maar die goeroe heeft er tijd en geld in gestopt om een groot en betrokken following op te bouwen. Ze hebben geïnvesteerd in marketing en branding, waardoor ze nu met gemak klanten aantrekken.
Dat moet ook het doel zijn van een marketingstrategie.
Jij kunt ook zo groot worden, mits je bereid bent hierin te investeren.
Uiteindelijk kun je jouw stap 1 niet vergelijken met stap 9 van een ander.
Strategische Facebook Marketing
Uitbesteden is eigenlijk alleen zinvol als je doorlopend wilt adverteren op basis van een gedegen Facebook marketing strategie. Zo een strategie houdt rekening met zowel het betaalde en niet-betaald gedeelte van Facebook (en Instagram).
Je denkt dan aan groei op lang termijn en niet alleen aan onmiddellijke verkopen realiseren.
In zo een strategie werkt men volgens de bekende know-like-trust formule. Het is een formule waarbij wordt aangenomen dat een persoon je eerst moet kennen, dan leuk vinden, dan vertrouwen en dan pas iets koopt.
Vooral bij een duurder aanbod of een dienst waarbij de klant voor langere periode met je samenwerkt is ‘trust’ heel belangrijk.
Wat doet een Facebook advertentie specialist
Let’s be real.
Je kunt met gemak via Upwork, Fiverr of een kennis iemand vinden die wat advertenties voor je aanmaakt. Of je kunt een Virtual Assistant inhuren die af en toe je berichten op Facebook promoot.
Een echte specialist gaat veel verder.
“Advertenties in het advertentiesysteem kunnen zetten is iets anders dan een specialisme en jou kunnen adviseren. Kies je voor de Lidl of de bakker. Het is allebei te eten maar er zit wel degelijk een flink verschil in. Het is maar net waarvoor je kiest voor jou business. Alles is ok, jij beslist.” – Wendy Kerssens
Lees ook: Wat ik van Wendy Kerssens leerde over Facebook Ads
Een specialist maakt een strategisch Facebook en/of Instagram marketingplan. Je campagnes worden ingericht, je funnel geanalyseerd, je krijgt advies en verbeterpunten.
Het verschil zit er dus in:
Wil je iemand die 1 advertentie voor je aanzet en hoopt dat het werkt?
Of wil je een specialist die een strategie voor je uitzet waarin men rekening houdt met de volledige klantreis?
Met de 1 krijg je wellicht wat aanmeldingen voor je maillijst, maar een specialist helpt je bouwen aan een sterk merk waarmee je op termijn moeiteloos klanten kunt werven.
Specialistische kennis over adverteren op Facebook (en Instagram)
Facebook is een relatief nieuw platform als het gaat om adverteren. Gezien de enorme hoeveelheid aan persoonlijke informatie die ze beschikken, moeten ze heel streng zijn over het gebruik hiervan.
Dankzij druk vanuit de overheid, haar eigen gebruikers en de aandeelhouders is dit platform constant aan veranderingen onderhevig. Updates komen bijna dagelijks uit.
Afgelopen 2 jaar is het systeem waarin je de advertenties maakt totaal aangepast. Het beleid voor het adverteren verandert regelmatig en ook het gedrag van de gebruiker is veranderlijk.
Dit alles bijhouden vergt veel tijd van een ondernemer die zich ook met andere zaken moet bezighouden. Een specialist werkt dagelijks uren in Facebook en houdt alle updates bij. Zij kunnen sneller inspelen op aanpassingen in de markt en je van advies voorzien.
Kortom, je bent volledig vrij om te kiezen wanneer je je Facebook-advertenties uitbesteedt, maar in mijn ervaring haal je er het meeste uit met een bewezen propositie. Daarnaast is het belangrijk dat je weet hoe Facebook werkt, wat de toegevoegde waarde is van een specialist en wat je kunt verwachten.
Toch zelf aan de slag? Download mijn E-book voor 10 praktische Facebook adverteren tips!
Wat een prachtig stuk Santousha, echt heel fijn om te lezen en recht voor z’n raap! Het e-book heb ik ook zeker gedownload aan de hand van dit verhaal!
Groeten Buck