Facebook budgetten worden verplaatst naar het campagneniveau

Facebook budgetten worden verplaatst naar het campagneniveau

Vanaf september 2019 verplicht Facebook adverteerders om over te stappen naar budgetten op het campagneniveau. In dit artikel leg ik uit wat dit betekent en welke stappen je tussen nu en september moet nemen.

[Meer weten over adverteren op Facebook? Download mijn e-book hier!]

Je budgetten worden verplaatst naar het campagneniveau

Wellicht heb je afgelopen periode een e-mail van Facebook ontvangen met bovenstaand onderwerp. Per september zal Facebook de budgetten verplaatsen naar het campagneniveau voor alle advertentieaccounts. Hiervoor kon je ervoor kiezen om je budget in te stellen op 2 niveau’s, advertentieset of campagne.

De meeste adverteerders stellen het budget in bij de advertentiesets. Voor deze adverteerders betekent dit dat Facebook een budget op campagne-niveau voor ze zal instellen. En dit budget zal dan over de verschillende advertentiesets worden verdeeld. De best presterende advertentiesets krijgen dan het grootste deel van het budget toegekend.

Voorbeeld:
Situatie voor september:
Campagne (Geen dagbudget)

    • Dagbudget Advertentieset 1: € 20
    • Dagbudget Advertentieset 2: € 25

Situatie na september:
Campagne Dagbudget : € 45 (20+25 is verplaatst naar campagneniveau)

    • Dagbudget Advertentieset 1: niet meer mogelijk
    • Dagbudget Advertentieset 2: niet meer mogelijk

Het totaal dagbudget voor beide advertentiesets zal dan € 45 zijn in de nieuwe situatie, terwijl ze in het verleden respectievelijk € 20 en € 25 ter beschikking hadden.
Wat er in de nieuwe situatie kan gebeuren is dat Advertentieset 2 € 40 kan besteden en Advertentieset 1 slechts € 5. Of omgekeerd, of een andere variatie hiervan.

Of in extreme gevallen zal het voorkomen dat 1 van de advertentiesets het volledig budget verbruikt en de andere helemaal niet wordt vertoond. En dit willen we juist niet.

Zodra Facebook dit heeft toegepast kun je het niet terugdraaien, omdat het na september niet langer mogelijk zal zijn om een advertentieset een eigen budget te geven.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden om je e-maillijst te laten groeien met Facebook Ads? Dit zijn 6 concrete tips om direct mee aan de slag te gaan.

Wat betekent dit voor je lopende Facebook campagnes?

De wijziging is ook van toepassing op actieve campagnes, dus als je nu campagnes hebt lopen met aparte budgetten en prestatieverwachtingen op advertentieset niveau zul je binnenkort moeten ingrijpen.

Met deze wijziging heb je als adverteerder minder invloed op hoe en waar je investering wordt besteed.

In je advertentieset geef je bijvoorbeeld het volgende aan:

    • Waar je advertentie mag worden vertoond (Instagram, Facebook tijdlijn of elders).
    • Wie je advertentie mag zien (leeftijd, sekse, woonplaats, interesses en meer).
    • Hoe je wilt bieden (op basis van weergaven, klikken of anders).

Voor de meeste adverteerders was dit de plek om doelgroepen uit te testen met een eigen apart budget. Dit was ook mijn werkwijze.

Ik stel altijd aparte budgetten in voor:

    • Je warme doelgroepen (de mensen die je al een beetje kennen. Dit zijn je websitebezoekers, volgers van je Facebookpagina of Instagramprofiel, je e-maillijst)
    • Je koude doelgroepen (personen die je nog niet kennen. Dit zijn de vergelijkbare doelgroepen, Interesses en dergelijke).

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen deze twee doelgroepen, omdat de verwachtingen en resultaten heel erg verschillen.

In de meeste gevallen is je warme doelgroep kleiner dan de koude doelgroep. Maar de warme doelgroep is doorgaans goedkoper om op te adverteren. De klikkosten zitten lager, en doorgaans ook de kosten per resultaat.

Deze doelgroepen hou ik het liefst gescheiden (met elk een eigen budget) omdat je anders het risico loopt dat een van de doelgroepen het budget volledig verbruikt. En je hebt beiden nodig om te groeien.

Uit de warme doelgroep haal je je verkopen en uit de koude doelgroep bereik je nieuwe personen die vervolgens deel uit kunnen maken van je warme doelgroep.

Na september zullen we dit anders moeten aanpakken.

Lees ook: Facebook adverteren uitbesteden

Wat moet je doen?

Uiteraard hangt dit af van je doelen en wat je in die periode (de periode na september) online hebt. Het beste kun je nu al aan de slag met testen. Schakel zelf om naar campagnebudgetten in plaats van dit aan Facebook over te laten. Zo bepaal je zelf hoeveel je wilt uitgeven in je account.

Dit doe je door Budgetoptimalisatie in te schakelen in de instellingen van de campagne:

budgetoptimalisatie Facebook advertenties

Daarnaast is het ook aan te raden om bij het inrichten van je account rekening te houden met de verschillende doelgroepen die je wilt testen. Je kunt niet langer alles in 1 campagne plaatsen. Je zult nu andere criteria moeten hanteren bij het bepalen van de structuur van je account.

Een andere mogelijkheid is om bestedingslimieten in te stellen bij je advertentiesets.

Lees ook: Wat ik van Wendy Kerssens leerde over Facebook Ads

Bestedingslimieten op advertentiesets

Vanaf september zullen adverteerders beperkte controle hebben over budgetten op hun advertentieset. Wat wel mogelijk blijft is het instellen van minimale en maximale bestedingslimieten in je advertentieset. Die vind je onder de kop  Budget en planning:

Budget en Planning in Facebook Ads

Klik daar op ‘Voeg bestedingslimieten toe aan deze advertentieset’. Je krijgt dan het volgende te zien:

Bestedingslimiet Facebook ads

Hiermee kun je toch wat invloed uitoefenen op wat er besteed wordt in je advertentieset.

Facebook budget update

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *