Wat is het verschil tussen het promoten van een bericht van jouw Facebook-pagina en het maken van een campagne in een Facebook Advertentieaccount?
Dit is een van de meest gestelde vragen rond Adverteren op Facebook, en dit onderwerp komt steeds meer op de voorgrond nu Facebook het bereik van Facebook-pagina’s wilt verkleinen. Wil je het antwoord weten? Lees dan verder.
De blauwe knop op je Facebook-pagina
Beheer je een Facebook-pagina? Dan ben je de blauwe promoot-knop wel tegengekomen. Hij staat prominent onder elk bericht, bovenaan de pagina en ook in de rechterkolom van de pagina naast de url van je website.
Hiermee probeert Facebook ondernemers te stimuleren om aan de slag te gaan met adverteren op hun platform. Het is een laagdrempelige manier om kennis te maken met de mogelijkheden en veel ondernemers maken er gretig gebruik van.
Ik merk dat ondernemers vaak genoeg advertenties maken vanuit hun pagina. Ze klikken op de blauwe knop en denken dat ze daaruit meteen leads en klanten zullen krijgen. In de meeste gevallen is dit niet het geval. En dit geeft zulke ondernemers dan het idee dat adverteren op Facebook niet werkt.
Wat is het verschil tussen een bericht promoten en een campagne bouwen?
Dus, is er een groot verschil tussen het promoten van een bericht en het maken van campagnes?
Kort antwoord: Ja, het maken van advertenties in een Facebook Advertentieaccount is veel effectiever en levert veel betere resultaten op, in termen van leads en verkopen.
Lang antwoord
Een bericht promoten, terwijl het niet zo effectief is als het maken van een campagne, is nog steeds een vorm van adverteren. Omdat je in feite geld betaalt om meer mensen te bereiken met je berichten.
En daar is de blauwe knop ook perfect voor, het vergroten van het bereik van je berichten. Als je echter meer leads en verkopen wilt, dan zul je het anders moeten aanpakken.
Het grootste voordeel van het promoten van een bericht is het feit dat het snel en eenvoudig is. Voor ondernemers met weinig tijd is dit dus een ware uitkomst. Ik kan me voorstellen dat je liever klikt op de promoot-knop dan in de Advertentieaccount interface gaat werken. Die is vrij ingewikkeld en minder intuitief. Het duurt wat langer voor je die helemaal onder de knie hebt.
Ik ben echter van mening dat het creëren van strategische Facebook-campagnes, via een Advertentieaccount, je kan helpen meer consistente resultaten te genereren die leiden tot een hoger rendement op je investering.
Waarom je in een Advertentieaccount campagnes moet bouwen
1. Het is goedkoper en levert betere resultaten op
Als ik ‘goedkoper’ zeg, bedoel ik niet hoeveel het kost om een bepaald aantal mensen te bereiken. Je zou potentieel meer mensen kunnen bereiken voor minder geld door een bericht te promoten. Wat adverteren in een Advertentieaccount ‘goedkoper’ maakt is dat het je helpt om de juiste mensen te bereiken voor minder geld dankzij de geavanceerde targeting mogelijkheden en de mogelijkheid om een specifiek campagnedoel te kiezen.
2. Je kunt campagnes maken die aansluiten bij jouw specifieke bedrijfsdoelstellingen
Wat is je doel wanneer je een bericht een boost geeft, behalve om meer mensen te bereiken? Is het om de betrokkenheid op je pagina te vergroten? Verkeer naar je website leiden? Leads genereren? Meer conversies genereren?
Wanneer je een bericht vanaf jouw Facebook-pagina promoot, heb je minder campagnedoelstellingen om van te kiezen. Met campagnedoelen kun je je campagne optimaliseren om specifieke resultaten te bereiken.
3. Je hebt meer targeting mogelijkheden
Een gepromoot bericht wordt over het algemeen gebruikt om je bestaande fans te targeten. Je hebt ook de mogelijkheid om personen te targeten op basis van hun locatie en interesses. Toch zijn de mogelijkheden heel summier in vergelijking met wat je in een Advertentieaccount kunt doen. Daar kun je je richten op andere doelgroepen zoals:
-
- Personen die je website hebben bezocht,
-
- Personen die op je e-maillijst zitten,
-
- Personen die je volgen op instagram,
-
- Personen die specifieke berichten op je pagina hebben bekeken,
-
- Personen die specifieke handelingen hebben gepleegd op je website of Facebook-pagina.
- Tevens kun je vergelijkbare doelgroep genereren vanuit bovenstaande doelgroepen.
En dit zijn niet eens alle mogelijkheden die je hebt in een Advertentieaccount, maar wel de belangrijkste voor het behalen van mooie resultaten.
4. Je kunt a/b testen uitvoeren
Dit is een functie waarmee je meerdere variabelen binnen één campagne rechtstreeks kunt vergelijken. Laat dezelfde advertenties aan verschillende doelgroepen zien of laat dezelfde doelgroep verschillende advertenties zien.
Waarom zou je dit doen? Waarom is dit belangrijk? Zulke testen geven je inzicht in wat werkt en wat niet werkt. Je krijgt data over welke doelgroepen positief reageren op je content en welke advertenties je de beste resultaten zullen opleveren.
5. Resultaten meten
Als het gaat om online adverteren, is het belangrijk om bij te houden hoe je campagne presteert. Ik heb het niet alleen over bereik, vind-ik-leuks en deelacties. Ik heb het over leads en verkopen.
De beste hulpmiddel in de Advertentiebeheer is daarom de Facebook pixel. Wanneer je een pixel op jouw website plaatst, kun je de acties volgen die buiten Facebook plaatsvinden, als gevolg van je campagnes.
Hiermee kun je de directe impact zien die Facebook-advertenties op je bedrijf hebben.
Conclusie
Berichten promoten is niet slecht, maar wees bewust dat je minder mogelijkheden hebt en wat het je kan opleveren. Wil je meer personen bereiken op een snelle en eenvoudige manier, dan kun je op de promoot-knop klikken. Wil je meer halen uit je Facebook-advertenties, dus verkopen en leads? Dan zul je moeten werken in een Advertentieaccount.
Als adverteerder prefereer ik het werken in een Advertentieaccount, omdat dit mij veel meer vrijheid biedt. Tevens zijn de resultaten doorgaans veel beter.
Lees meer over adverteren op Facebook en download mijn E-book voor 10 praktische Facebook adverteren tips hier!