De Facebook-advertenties van je concurrenten kun je nu makkelijker bespioneren

Facebook kwam net uit met deze super spannende update. Je kunt nu alle actieve Facebook advertenties van elk type bedrijf, goeroe en zelfs van de grote merken eenvoudig achterhalen.

Kortom alle actieve advertenties zijn nu via je Facebookpagina zichtbaar. Benieuwd waar ze staan? Kijk je ook graag achter de schermen bij je concurrent? Lees dan verder.

Lees ook: Wat ik van Wendy Kerssens leerde over Facebook Ads

Zo bekijk je de actieve advertenties van je concurrenten in Facebook

Haal de Facebookpagina van je concurrent (of elk willekeurig bedrijf) te voorschijn. Niet hun persoonlijk profiel, ik heb het dus over de pagina die mensen leuk kunnen vinden.

Scroll vervolgens omlaag totdat je Paginatransparantie aan de rechterkant ziet. Klik hier op Meer weergeven. In de meeste gevallen staat hij onder het blokje Info. Je kunt het niet missen.

Hier is een voorbeeld: de pagina van Coolblue.
coolblue paginatransparantie

Jij krijgt dan het volgende te zien:

coolblue paginatransparantie

Klik op Bekijken in Advertentiebibliotheek. Je komt dan in de Advertentiebibliotheek van de pagina terecht. Hier kun je alle actieve Facebook advertenties van die pagina zien.

Heeft het bedrijf geen actieve advertenties op dat moment, dan wordt dit vermeld en krijg je geen advertenties te zien.

Welke informatie geeft Facebook vrij in de Advertentiebibliotheek?

Hier krijg je het volgende te zien:

  • Het aantal actieve advertenties.
  • Een overzicht van alle actieve advertenties.
  • In welke landen deze actieve advertenties worden vertoond.
  • De datum waarop de Facebookpagina is gemaakt.
  • Eventuele naamsveranderingen van de Facebookpagina.
  • De primaire landlocatie van de mensen die de pagina beheren (dit kan uitgeschakeld worden door de pagina).

Bij Coolblue adverteren ze momenteel in Nederland, België, Duitsland en de Verenigde Staten.

Waar adverteert coolblue

Wat vind ik van de update?

Een tijdje terug werd ik getagged op LinkedIn door een kennis van mij, die graag mijn mening wilde weten over deze nieuwe update in Facebook.
LinkedIn bericht over Facebook Ads

Vanaf het begin zag ik de nieuwe functie in Facebook als een mooie ontwikkeling. Ik zag er zelfs mooie voordelen in voor online marketing bureau’s en professionals. Zie mijn reactie op het bericht:
Reactie op LinkedIn

Wat betekent dit voor jou als online ondernemer?

Laat me je vragen: wil je weten welke Facebook-advertenties je concurrenten momenteel gebruiken? Wil je een kijkje nemen achter de schermen van je concurrent?

Welnu, dat kan je. Met één muisklik.

Lees ook: Facebook adverteren uitbesteden

Wat kun je met deze informatie doen?

Met deze stap van Facebook is het nu eenvoudiger om te zien hoe je concurrent Facebook-advertenties inzet. De teksten, afbeeldingen en gekozen locaties zijn meteen zichtbaar voor een ieder.

Dankzij deze nieuwe mate van transparantie kunnen Facebook-adverteerders nu makkelijker afkijken bij de concurrenten. Als adverteerder kun je deze informatie gebruiken om te leren van anderen die het al onder de knie hebben. Gebruik de nieuwe functie om je eigen advertenties te vergelijken en te verbeteren. Ontdek nieuwe kansen en mogelijkheden, vooral op het gebied van tekst en gebruikte afbeeldingen en video’s.

Deze extra informatie over de Facebook-advertenties van je concurrenten kan handig zijn voor onervaren adverteerders die hun concurrenten willen inhalen.

Neem de tijd om te analyseren wat voor andere adverteerders werkt en gebruik die informatie om je eigen advertentiecampagnes te optimaliseren.

Ga niet kopiëren

Gebruik deze functie om inspiratie op te doen voor je eigen teksten en afbeeldingen, maar ga je concurrent nooit kopiëren.

Facebook laat je immers niet zien welke advertenties het goed doen voor je concurrent, hoeveel budget ze inzetten en op welke doelgroepen ze zich richten. En dit zijn allemaal belangrijke variabelen.

Uiteraard kun je, als je wat meer ervaring hebt, wat slimme conclusies trekken over de gebruikte strategieën. Zo is het makkelijk om te gissen op welk type doelgroep een advertentie waarschijnlijk op is gericht.

Anders geeft het je ook een beeld van hoe je concurrent Facebook inzet en welke diensten prioriteit genieten.

Wat vind je van deze update?

Ben je klaar om je eigen succesverhaal met Facebook-advertenties te maken? Download mijn E-book voor 10 praktische Facebook adverteren tips!

De Facebook-advertenties van je concurrenten kun je nu makkelijker bespioneren

2 reacties

    1. Hoi Cassim,

      Bedankt voor je reactie. Ik heb het artikel geupdate omdat Facebook de manier waarop je de advertenties kunt bezichtigen vorige week heeft aangepast. Mijn eerder artikel klopte dus niet meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *