Je wilt aan de slag met adverteren op Facebook. Dat gaat toch makkelijk? Gewoon aanzetten en je ziet meteen winst! Of niet? Voordat je je geld uitgeeft moet je eerst nagaan of je onderneming klaar is voor Facebook Ads. Ja, daar zit wat voorbereiding in.
Vaak genoeg word ik benaderd door ondernemers die graag online willen adverteren. Echter blijkt het dat ze nog niet zover zijn om te starten. En dit is iets waar je serieus naar moet kijken. Adverteren kost immers geld en het is de bedoeling dat je die investering terug verdient.
Wat is je (marketing)budget?
Dit is een belangrijke, Online roept men vaak dat Facebook ads laagdrempelig zijn en dat je met een budget van € 5 aan de slag kunt. Dit is echter niet het hele verhaal en geeft een vertekend beeld van hoe adverteren werkt.
Adverteren op Facebook is inderdaad goedkoper als je hem vergelijkt met Google, LinkedIn en de traditionele kanalen (tv,radio of tijdschriften). Maar toch kun je niet verwachten om de eerste keer meteen € 50 te maken op een investering € 5.
Of dat je als beginnende ondernemer 1000 personen op je maillijst kan krijgen met een totaalbudget van € 100.
Zo werkt het niet.
De € 5 die steeds genoemd wordt is een beginbudget om mee te testen. Het is in de meeste gevallen een dagbudget en het is de bedoeling dat je hem later verhoogd.
Afhankelijk van de gestelde doelen is een maandbudget van € 300 veel realistischer. Tevens moet je de ruimte hebben om structureel te adverteren. Heb je elke maand € 300 om te investeren in Facebook ads?
Lees ook: Wat ik van Wendy Kerssens leerde over Facebook Ads
Ken je doelgroep
Het kennen van je doelgroep is heel belangrijk. Het lijkt bijna vanzelfsprekend, maar toch merk ik dat ondernemers te globaal denken bij het bepalen van hun ideale klant. Stel jezelf de volgende vragen maar:
-
- Wie is mijn ideale klant? Wie kan profiteren van mijn aanbiedingen?
-
- Waar hangt hij of zij rond?
-
- Welke interesses hebben ze?
-
- Welke hulpmiddelen gebruiken ze?
-
- Welke boeken en tijdschriften lezen ze?
- Wat zijn hun grootste uitdagingen en pijnpunten?
Als je je ideale klant niet kunt schetsen dan zal het lastig zijn om ze te overtuigen om bij je te kopen. Je klant kennen is daarom van essentieel belang.
Dit is de grootste fout die ondernemers maken bij het adverteren. Ze weten nog niet wie de doelgroep is, waar ze rondhangen of wat hun behoeften en verlangens werkelijk zijn.
Stop met tasten in het donker. Bescherm je ROI door eerst goed over je doelgroep na te denken.
Bevatten de advertenties de juiste boodschap?
Dit is een andere fout die ik vaker zie. Men maakt advertenties aan en begint meteen met een verkooppraatje. Zo krijg je geen klanten!
Waarom werkt dit niet?
Wat je in gedachten moet houden is dat Facebook een sociale media platform is. Men gebruikt het om met vrienden en familie in contact te blijven. Het gaat voornamelijk om ontspanning. Personen zitten dus niet op Facebook om iets te kopen. Je zult je strategie hierop moeten afstemmen.
Een veel betere strategie is om verschillende campagnes te bouwen die elkaar aanvullen. Denk aan het volgende:
-
- Een campagne voor koude acquisitie: dit is bedoelt om je merk onder de aandacht te brengen van personen die je nog niet kennen. Het primair doel hier is dus branding.
- Een tweede campagne voor warme acquisitie: hier richt je je op personen die je al kennen. Zij zullen eerder geneigd zijn om wat bij je te kopen of zich in te schrijven voor je weggever.
Bevat je website de juist content?
Meteen inhakend op het voorgaande is het ook belangrijk dat je website de juiste content bevat. Content voor koude en warme acquisitie. Denk bij koude acquisitie aan blogs waarin je je expertise kunt tonen. Bij warme acquisitie heb je een goed gestructureerde verkooppagina nodig.
Met Facebook Ads gaan we niet alleen verkopen, maar we werken ook aan naamsbekendheid en klantenbinding. En hiervoor heb je de juiste content nodig.
Is je website gebruiksvriendelijk?
Een mooie website is niet hetzelfde als een winstgevende website. Bij het inrichten van de website van je bedrijf moet je rekening houden met het volgende:
-
- Bevat je website content dat waardevol is voor je doelgroep?
-
- Duurt het langer dan 5 seconden voordat je website volledig is geladen?
-
- Ziet je website er goed uit op mobiel?
-
- Zijn de teksten goed te lezen?
-
- Hoeveel velden zijn opgenomen in je formulieren?
-
- Bevat je website irritante popups?
- Zijn er eenvoudige contactmogelijkheden op de website?
Allemaal zaken die van grote invloed zijn op de winstgevendheid van je website.
Adverteren op Facebook kan ik een ieder aanraden, maar het is zaak dat je het op de juiste manier aanpakt. Succes ermee!
Ben je klaar om je eigen succesverhaal met Facebook-advertenties te maken? Download mijn E-book voor 10 praktische Facebook adverteren tips!