Adverteren op Facebook (en Instagram) zal anders zijn in 2021. En dat alles dankzij de iOS 14 update van Apple.
Binnen je Facebook Advertentie account heb je ongetwijfeld al een melding hierover gezien. Daar word je al aangespoord om deze grootschalige update van Apple serieus te nemen en om meteen actie te ondernemen in je account.
Het gaat erom dat Apple het beschikbare data dat Facebook van iPhone en iPad gebruikers ter beschikking krijgt sterk zal beperken. Apple wilt met deze zet de veiligheid en de privacy van haar gebruikers waarborgen.
Klinkt allemaal positief, maar het effect voor adverteerders is enorm.
En, dan niet alleen voor Facebook en Instagram adverteerders. Dit heeft ook impact op je Google, Pinterest en Linkedin advertenties.
Het komt erop neer dat alle gebruikers nu expliciet toestemming moeten geven aan partijen als Facebook om hun gegevens te mogen gebruiken om ads te personaliseren.
En het is zeer waarschijnlijk dat de meeste gebruikers geen toestemming zullen geven.
En zonder toestemming krijgt Facebook geen data binnen.
De nieuwe update weerhoudt Facebook om gebruikers op verschillende apparaten te volgen. En dat is juist de kracht van Facebook. Deze data gebruikt dit platform om haar gebruikers relevanter en gepersonaliseerde ads te tonen.
Het ontbreken van deze data zal ook een groot effect hebben op jouw campagnes.
Wat betekent dit voor jou als adverteerder?
De update zal het doormeten van conversies sterk beperken. Verwacht dat het aantal gemeten conversies sterk zal afnemen en dit heeft dan weer effect op je gemaakte doelgroepen en hoe je advertenties worden geoptimaliseerd. Uiteindelijk zal dit ook effect hebben op het aantal conversies dat daadwerkelijk binnenstroomt. Dit omdat het algoritme van Facebook werkt op basis van historische data, vooral de gemeten conversies. Deze data wordt gebruikt om nog meer conversies te realiseren. Een daling in het aantal gemeten conversies houdt dus ook in dat je campagnes niet optimaal zullen draaien of kunnen worden geoptimaliseerd.
Het effect op je lopende campagnes
De update zal het grootste effect hebben op de volgende campagne typen:
- Verkeer (als je optimaliseert voor weergave van de landingspagina)
- Conversie
- Catalogus verkopen
- App Installaties
Het gaat erom dat alle advertenties die draaien op basis van pixel data beïnvloed zullen worden.
Let wel: je zult nog steeds verkopen en leads vanuit je campagnes binnenhalen, maar je zult nu niet langer kunnen natrekken via welke campagne of advertentie ze zijn gerealiseerd.
En dat maakt optimaliseren moeilijker. Want je hebt dan een vertekend beeld van de waarde van je campagne. Je hebt dan geen overzicht meer over welke ads, doelgroepen etc goed presteren vanwege ontbrekende conversiedata.
Minder conversie gebeurtenissen in Facebook
Per domein zul je slechts 8 conversie gebeurtenissen kunnen meten. Gebruik je meer dan 8 gebeurtenissen dan moet je opletten. Alles boven 8 zal op non-actief worden gezet. Campagnes die draaien op data van inactieve conversies zullen automatisch worden onderbroken.
Het effect op je doelgroepen
Een ander probleem is het effect op je retargeting/warme doelgroepen en zo ook de vergelijkbare (lookalike) doelgroepen.
Actiepunten voor adverteerders
- Verifieer je domein in de Business Manager
- Identificeer je belangrijkste 8 conversie gebeurtenissen in de Events Manager
- Maak overzichtelijk welk aandeel van je klanten gebruikmaken van iOS apparaten. Dit geeft je al een beeld van de impact van deze update.
- Leadgeneratie wordt belangrijker. Je wilt niet afhankelijk zijn van pixel data voor retargeting.