Virtual Creatives – Online Marketing
  • Facebook adverteren
  • Google Ads
  • Contact
  • Over ons
  • Recensies
  • Blog
januari 23, 2018 door Virtual Creatives

Vind de juiste doelgroepen voor je Facebook-advertenties

Vind de juiste doelgroepen voor je Facebook-advertenties
januari 23, 2018 door Virtual Creatives

Ben je ontevreden over de resultaten van je Facebook-advertenties? Worden er veel kosten gemaakt zonder dat je daar verkopen of leads voor krijgt? Dan bereik je wellicht niet de juiste doelgroep.

Richt je je advertenties op de verkeerde personen dan zullen je resultaten uiteraard tegenvallen. Maar hoe vind je je ideale klant? Hoe zorg je ervoor dat je Facebook-advertenties de juiste mensen bereiken?

Facebook heeft verschillende mogelijkheden hiervoor en die zet ik op een rijtje.

Zo vind je de juiste doelgroep voor je Facebook-advertenties

Het kiezen van de juiste doelgroep in Facebook maakt al een groot verschil in de resultaten van je advertenties. Bouw een gerichte doelgroep om mensen te bereiken die zich bezighouden of interesse hebben in je content. Facebook heeft hiervoor een handige tool in het leven geroepen waarmee je je ideale klant kunt vinden. Dit hulpmiddel, genaamd Doelgroepstatistieken, geeft je de geschatte bereik cijfers bij het samenstellen van je doelgroep. Zo zie je meteen als je doelgroep te breed of juist te smal zit.

Lees ook: Wat ik van Wendy Kerssens leerde over adverteren op Facebook

Doelgroepstatistieken in Facebook

Ga je voor het eerst aan de slag met doelgroepstatistieken (Audience Insights in het engels), dan krijg je het volgende te zien:Doelgroepstatistieken facebook advertenties

Het bovenstaande is nog een leeg overzicht zonder invoer van enige doelgroepkenmerken. Hiermee kun je aan de slag. Facebook geeft je verschillende mogelijkheden voor het bereiken van je ideale klant. De eerste stap is de keuze uit wat Facebook noemt de:

  • kerndoelgroepen (iedereen op Facebook)
  • en de aangepaste doelgroepen (personen die met je pagina zijn verbonden).

Kerndoelgroepen in Facebook-advertenties

Onder de kerndoelgroepen vallen doelgroepen die zijn gebaseerd op demografische gegevens, locatie, interesses, gedrag en connecties.

Demografische gegevens

Bouw doelgroepen op basis van kenmerken zoals leeftijd, geslacht, relatiestatus, opleiding, werkplek, functie en meer.

Locatie

Ook heel belangrijk is het bepalen van de locatie van je doelgroep. Wat we niet moeten vergeten is dat Facebook wereldwijd opereert. Doet je bedrijf dat niet, dan is het zaak dat je de locatie afbakent. Dit kan landelijk of zelfs kleiner.

Interesses

Het leuke van Facebook is dat het over een grote database beschikt met de interesses van miljoenen personen. Facebook stimuleert haar gebruikers steeds om hun interesses met anderen te delen en die data is voor jou als marketeer zeer waardevol. Hierdoor kun je via Facebook advertenties tonen aan personen met specifieke interesses die aansluiten op je product of dienst.

Gedrag

Door te segmenteren op basis van gedrag kun je ook personen bereiken met bepaalde beroepen of die gebruik maken van specifieke besturingssystemen. Tevens is het mogelijk om een doelgroep te bouwen op basis van de activiteiten waarmee de personen zich bezighouden.

Connecties

Dit hoort eigenlijk tussen de aangepaste doelgroepen, maar ik neem hem toch apart op. Met Connecties bereik je personen die een connectie hebben met je Facebook-pagina, je app of je evenement. Je kunt je ook richten op de vrienden van deze personen.

Aangepaste doelgroepen in Facebook-advertenties

Aangepaste doelgroepen in Facebook Ads

Als bij Connecties zijn dit de personen die bekend zijn met je bedrijf. Met aangepaste doelgroepen kun je je richten op personen met wie je al verbonden bent. Facebook bouwt dan doelgroepen op basis van de klantgegevens die je ter beschikking hebt. Denk aan:

    • Websitebezoekers
    • Volgers van je Facebookpagina of profiel op Instagram
    • Je klantenbestand/maillijst
    • Gebruikers van je app
    • Personen die enige vorm van interactie hebben gehad met je content.

Vanuit de aangepaste doelgroepen kun je vergelijkbare doelgroepen bouwen.

Vergelijkbare doelgroepen

Ook lookalike audiences genoemd in de Engelse versie van Facebook. Hier maakt Facebook nieuwe doelgroepen aan die lijken op je bestaande doelgroepen. Je aangepaste doelgroepen worden dus als basis gebruikt om nieuwe personen te vinden. Facebook is hier zo accuraat in dat je met vergelijkbare doelgroepen heel mooie resultaten kunt behalen.

Tips voor het selecteren van de juiste doelgroep voor Facebook-advertenties

De doelgroep die je uiteindelijk kiest zal afhangen van verschillende factoren. Je doelen zijn daar een belangrijk onderdeel van. Gebruik een brede doelgroep voor merkbekendheid en een specifieker publiek voor direct respons.

Voor merkbekendheid zijn de kerndoelgroepen prima in te zetten.

Wil je meer directe verkopen dan is het slim je Facebook-advertenties te tonen aan personen die je al kent. Kies dan voor aangepaste doelgroepen.

Het bereik van deze advertenties kun je verruimen door met je aangepaste doelgroepen vergelijke doelgroepen te bouwen. Dat zijn nieuwe mensen die wellicht interesse hebben in je product of dienst omdat ze vergelijkbaar zijn met de personen in je aangepaste doelgroep.

Let op doelgroep overlappingen

Doelgroepoverlap gebeurt wanneer meerdere doelgroepen dezelfde personen bevatten. Probeer te voorkomen dat je advertenties te vaak aan dezelfde personen worden vertoond. Dit kan leiden tot advertentie moeheid en slechte relevantiescores. Dit heeft dan weer een negatieve invloed op de resultaten van je Facebook-advertenties. Bekijk eventuele overlappingen onder Acties.

overlappende doelgroepen facebook-advertenties

Ben je klaar om je eigen succesverhaal met Facebook-advertenties te maken? Download mijn E-book voor 10 praktische Facebook adverteren tips!

Gerelateerd

Vorige artikelKun je adverteren op Facebook via het Display Netwerk van Google AdWords?Facebook ads op Google AdwordsVolgende artikel 15 sites voor gratis stock afbeeldingen15 sites voor gratis stock afbeeldingen
Virtual Creatives
Virtual Creatives helpt organisaties om meer omzet, klanten, verkopen en leads te realiseren middels de juiste inzet van Facebook Advertenties en Google Ads.

Recente berichten

Facebook Ads en Apple iOS 14 update: hoe kun je je hierop voorbereidenjanuari 10, 2021
Hoe de inzet van Highlight-extensies in Google Ads je rendement kan vergrotenjanuari 5, 2021
Waarom je moet investeren in online marketingdecember 29, 2020

Categorieën

  • Bloggen
  • Facebook Advertenties
  • Facebook marketing
  • Google Ads (AdWords)
  • Google Mijn Bedrijf
  • Google Shopping Tips
  • Instagram Ads tips
  • Linkedin
  • Listbuilding
  • Online Adverteren
  • Online Zichtbaarheid
  • Remarketing/retargeting
  • Zoekmachine optimalisatie / SEO
Privacyverklaring | Cookieverklaring | Disclaimer | Algemene Voorwaarden | KVK #: 76239659 | Btw-nummer: NL003065162B27 | Copyright © 2019 - 2022 Virtual Creatives

Recente berichten

Facebook Ads en Apple iOS 14 update: hoe kun je je hierop voorbereidenjanuari 10, 2021
Hoe de inzet van Highlight-extensies in Google Ads je rendement kan vergrotenjanuari 5, 2021
Waarom je moet investeren in online marketingdecember 29, 2020

Categorieën

  • Bloggen
  • Facebook Advertenties
  • Facebook marketing
  • Google Ads (AdWords)
  • Google Mijn Bedrijf
  • Google Shopping Tips
  • Instagram Ads tips
  • Linkedin
  • Listbuilding
  • Online Adverteren
  • Online Zichtbaarheid
  • Remarketing/retargeting
  • Zoekmachine optimalisatie / SEO
 

Reacties laden....
 

    Ik gebruik cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om mijn websiteverkeer te analyseren. Ook deel ik informatie over jouw gebruik van mijn site met mijn partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die je aan ze hebt verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van jouw gebruik van hun services.AkkoordLees hier mijn Cookie Policy