Ben je ontevreden over de resultaten van je Facebook-advertenties? Worden er veel kosten gemaakt zonder dat je daar verkopen of leads voor krijgt? Dan bereik je wellicht niet de juiste doelgroep.
Richt je je advertenties op de verkeerde personen dan zullen je resultaten uiteraard tegenvallen. Maar hoe vind je je ideale klant? Hoe zorg je ervoor dat je Facebook-advertenties de juiste mensen bereiken?
Facebook heeft verschillende mogelijkheden hiervoor en die zet ik op een rijtje.
Zo vind je de juiste doelgroep voor je Facebook-advertenties
Het kiezen van de juiste doelgroep in Facebook maakt al een groot verschil in de resultaten van je advertenties. Bouw een gerichte doelgroep om mensen te bereiken die zich bezighouden of interesse hebben in je content. Facebook heeft hiervoor een handige tool in het leven geroepen waarmee je je ideale klant kunt vinden. Dit hulpmiddel, genaamd Doelgroepstatistieken, geeft je de geschatte bereik cijfers bij het samenstellen van je doelgroep. Zo zie je meteen als je doelgroep te breed of juist te smal zit.
Lees ook: Wat ik van Wendy Kerssens leerde over adverteren op Facebook
Doelgroepstatistieken in Facebook
Ga je voor het eerst aan de slag met doelgroepstatistieken (Audience Insights in het engels), dan krijg je het volgende te zien:
Het bovenstaande is nog een leeg overzicht zonder invoer van enige doelgroepkenmerken. Hiermee kun je aan de slag. Facebook geeft je verschillende mogelijkheden voor het bereiken van je ideale klant. De eerste stap is de keuze uit wat Facebook noemt de:
- kerndoelgroepen (iedereen op Facebook)
- en de aangepaste doelgroepen (personen die met je pagina zijn verbonden).
Kerndoelgroepen in Facebook-advertenties
Onder de kerndoelgroepen vallen doelgroepen die zijn gebaseerd op demografische gegevens, locatie, interesses, gedrag en connecties.
Demografische gegevens
Bouw doelgroepen op basis van kenmerken zoals leeftijd, geslacht, relatiestatus, opleiding, werkplek, functie en meer.
Locatie
Ook heel belangrijk is het bepalen van de locatie van je doelgroep. Wat we niet moeten vergeten is dat Facebook wereldwijd opereert. Doet je bedrijf dat niet, dan is het zaak dat je de locatie afbakent. Dit kan landelijk of zelfs kleiner.
Interesses
Het leuke van Facebook is dat het over een grote database beschikt met de interesses van miljoenen personen. Facebook stimuleert haar gebruikers steeds om hun interesses met anderen te delen en die data is voor jou als marketeer zeer waardevol. Hierdoor kun je via Facebook advertenties tonen aan personen met specifieke interesses die aansluiten op je product of dienst.
Gedrag
Door te segmenteren op basis van gedrag kun je ook personen bereiken met bepaalde beroepen of die gebruik maken van specifieke besturingssystemen. Tevens is het mogelijk om een doelgroep te bouwen op basis van de activiteiten waarmee de personen zich bezighouden.
Connecties
Dit hoort eigenlijk tussen de aangepaste doelgroepen, maar ik neem hem toch apart op. Met Connecties bereik je personen die een connectie hebben met je Facebook-pagina, je app of je evenement. Je kunt je ook richten op de vrienden van deze personen.
Aangepaste doelgroepen in Facebook-advertenties
Als bij Connecties zijn dit de personen die bekend zijn met je bedrijf. Met aangepaste doelgroepen kun je je richten op personen met wie je al verbonden bent. Facebook bouwt dan doelgroepen op basis van de klantgegevens die je ter beschikking hebt. Denk aan:
-
- Gebruikers van je app
- Personen die enige vorm van interactie hebben gehad met je content.
Vanuit de aangepaste doelgroepen kun je vergelijkbare doelgroepen bouwen.
Vergelijkbare doelgroepen
Ook lookalike audiences genoemd in de Engelse versie van Facebook. Hier maakt Facebook nieuwe doelgroepen aan die lijken op je bestaande doelgroepen. Je aangepaste doelgroepen worden dus als basis gebruikt om nieuwe personen te vinden. Facebook is hier zo accuraat in dat je met vergelijkbare doelgroepen heel mooie resultaten kunt behalen.
Tips voor het selecteren van de juiste doelgroep voor Facebook-advertenties
De doelgroep die je uiteindelijk kiest zal afhangen van verschillende factoren. Je doelen zijn daar een belangrijk onderdeel van. Gebruik een brede doelgroep voor merkbekendheid en een specifieker publiek voor direct respons.
Voor merkbekendheid zijn de kerndoelgroepen prima in te zetten.
Wil je meer directe verkopen dan is het slim je Facebook-advertenties te tonen aan personen die je al kent. Kies dan voor aangepaste doelgroepen.
Het bereik van deze advertenties kun je verruimen door met je aangepaste doelgroepen vergelijke doelgroepen te bouwen. Dat zijn nieuwe mensen die wellicht interesse hebben in je product of dienst omdat ze vergelijkbaar zijn met de personen in je aangepaste doelgroep.
Let op doelgroep overlappingen
Doelgroepoverlap gebeurt wanneer meerdere doelgroepen dezelfde personen bevatten. Probeer te voorkomen dat je advertenties te vaak aan dezelfde personen worden vertoond. Dit kan leiden tot advertentie moeheid en slechte relevantiescores. Dit heeft dan weer een negatieve invloed op de resultaten van je Facebook-advertenties. Bekijk eventuele overlappingen onder Acties.
Ben je klaar om je eigen succesverhaal met Facebook-advertenties te maken? Download mijn E-book voor 10 praktische Facebook adverteren tips!