Eindelijk vakantie! Je kunt het rustiger aan doen en op adem komen. Heerlijk toch? Maar hoe zit het met je bedrijf? Geen paniek, het komt wel goed. Je hebt immers alles goed geregeld. Of niet?
Hmmm, is alles daadwerkelijk goed geregeld? Wie let er op het huis? Je familie en vrienden heb je netjes gemeld, maar toch blijft het knagend gevoel dat je wat bent vergeten. Oh ja, hoe zit het met het bedrijf tijdens je vakantie? Hoe meld je je (potentiële) klanten dat je er tijdelijk niet bent?
Naast de zaken die in en rondom je huis geregeld moeten worden kun je als ondernemer je (potentiële) klanten niet vergeten. Het zal ze immers niet verbazen dat je bedrijf tijdens de vakantie of feestdagen aangepaste openingstijden heeft. Wat ze je wel kwalijk zullen nemen is als je ze daarvan niet op de hoogte stelt. Gelukkig zijn er eenvoudige manieren om dit te doen. Je kunt bijvoorbeeld:
- het persoonlijk melden aan klanten met wie je nauw in contact bent,
- het vermelden op de website en
- het vermelden in je nieuwsbrief.
Tevens heeft Google een handige manier verzonnen om gewijzigde openingstijden aan te geven. Ja, je kunt ze opnemen in Google. Via Google Mijn Bedrijf kun je dit op een simpele manier zelf regelen.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is een tool van Google waarmee je gratis belangrijke bedrijfsinformatie kunt delen. Google stelt je in de gelegenheid om vanuit één centrale omgeving je producten, diensten, adres, url en je openingstijden te vermelden.
In Google Mijn Bedrijf kun je je bedrijfsinformatie beheren, nieuws delen en inzicht krijgen in je zichtbaarheid op Google.
Je bedrijfsdata wordt dan prominent vermeld in de rechterkolom van Google, het zogenaamde Kennisvenster.
Je Google Mijn Bedrijf account beheren
Zoals eerder benoemd geeft Google de openingstijden van je bedrijf weer in het Kennisvenster. Wanneer een (potentiële) klant naar je bedrijf zoekt wordt deze data prominent vertoond. Althans is dit het geval als je het zo hebt ingesteld in Google Mijn Bedrijf. Daarom is het zaak dat je dit account beheert of laat beheren door iemand die er weet van heeft. De eerste en belangrijkste stap is dan het claimen van je bedrijf op Google. In dit artikel ga ik ervan uit dat dit al is gedaan. Indien je meer informatie wilt over hoe je je bedrijf moet claimen laat het maar gerust weten.
Tijdelijke openingstijden instellen
De gewijzigde openingstijden kun je opnemen in de speciale velden voor afwijkende openingstijden. Dit zijn aparte velden dus waarin je specifieke dagen kunt aangeven met afwijkende openingstijden. Hierdoor blijven je normale openingstijden ongewijzigd voor alle overige dagen in het account staan.
Volg onderstaande stappen om afwijkende openingstijden op te geven:
Stap 1: Log in bij Google Mijn Bedrijf.
Stap 2: Selecteer het bedrijf waarvoor de afwijkende tijden gelden.
Stap 3: Voeg de afwijkende openingstijden toe onder de normale openingstijden
Bovenstaande screenshot geeft aangepaste openingstijden weer. Je klikt op het potloodje rechts en krijgt dan een popup te zien. In de popup kun je gerust de dagen en tijden opgeven.
Op zich heel eenvoudig gedaan, maar het blijft zaak om dit aan te passen voor feestdagen en je vakanties. Uiteraard is het ook slim om je gewijzigde openingstijden als bericht in Google Mijn Bedrijf te plaatsen.
Vond je dit artikel handig? Deel het dan met je netwerk. Reacties zijn ook welkom.