Met Facebook advertenties kun je heel veel doen. Voor adverteerders zijn de mogelijkheden oneindig. Wil je je ideale klant bereiken of je naamsbekendheid vergroten? Dan kun je Facebook daarvoor inzetten.
Lees ook: Wat ik van Wendy Kerssens leerde over Facebook Ads
Een andere leuke mogelijkheid van Facebook is retargeting van je Facebookpagina bezoekers. Hiermee benader je de bezoekers van je Facebookpagina nogmaals en dit keer met een advertentie.
Waarom zou je dit willen doen? Iemand die je Facebookpagina heeft bezocht heeft je aanbod toch al gezien?
Dat klopt maar wat je in gedachten moet houden is dat 1 contactmoment doorgaans niet voldoende is om van een bezoeker een klant te maken. Vele onderzoeken laten namelijk zien dat er meerdere contactmomenten nodig zijn met jouw potentiële klanten voordat zij daadwerkelijk overgaan tot een aankoop.
Daarnaast wijst Facebook je normale berichten aan slechts 3% van je volgers. Veel van je volgers (de overige 97%) krijgen je berichten daardoor niet eens te zien. Slechts berichten plaatsen op je pagina iedere dag is helaas niet voldoende om je doelgroep te bereiken. Je zult ook advertenties moeten inzetten. En met Facebook-advertenties kun je je richten op de personen die al op je Facebookpagina zijn geweest. Hiermee bereik je 100% van je volgers in plaats van slechts 3% (lees meer hierover).
Lees ook: Facebook adverteren uitbesteden
Hoe maak je advertenties voor de bezoekers van je Facebookpagina?
Via je advertentieaccount maak je een doelgroep aan bestaande uit personen met enige betrokkenheid met je Facebookpagina.
Je kunt een doelgroep maken op basis van de volgende criteria:
-
- Iedereen die je pagina heeft bezocht
-
- Mensen die interactie hebben gehad met je bericht of advertentie
-
- Mensen die op een actieknop hebben geklikt
-
- Mensen die een chatbericht naar je pagina hebben gestuurd
-
- Mensen die je pagina of een bericht hebben opgeslagen
- Iedereen die een conversie (al het bovenstaande) heeft uitgevoerd op je pagina
Stel de periode in en sla de doelgroep op.
Nu kun je personen die je pagina hebben bezocht of een specifieke handeling hebben gepleegd op je pagina, advertenties of berichten specifieke advertenties tonen.
Eerder schreef ik een artikel over de Facebook Pixel, dat is een krachtige manier om je websitebezoekers opnieuw te kunnen benaderen. Naast de Facebook Pixel is dit ook een mooie methode om je bezoekers terug te halen.
Het opnieuw benaderen van deze gebruikers is heel slim, want ze hebben tenslotte al eens contact met jou gehad via jouw Facebook pagina. Ze zijn al bekend met je merk, product of dienst. Nu ligt het aan jou om ze verder te begeleiden naar het doen van een aankoop.
Benader je betrokken paginabezoekers met een leuk aanbod zoals:
-
- Een gratis webinar,
- een korting,
- je gratis e-book,
- laat ze je nieuw aanbod zien zodra die binnen is.
Dat zijn slechts enkele leuke strategieën die je kunt toepassen om van je paginabezoekers/volgers betalende klanten te maken.
Ga jij dit ook toepassen? Heb jij het al geprobeerd? Vragen over hoe je dit moet instellen? Laat het maar weten.
Ben je klaar om je eigen succesverhaal met Facebook-advertenties te maken? Download mijn E-book voor 10 praktische Facebook adverteren tips!