Vanaf 25 mei 2018 gaat De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht. Vanaf dat moment geldt dezelfde privacywetgeving in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer.
De nieuwe wetgeving is niet alleen van toepassing op Europese bedrijven, maar het is ook van toepassing op bedrijven buiten de EU die persoonsgegevens van personen in de EU verwerken.
Daar vallen de grote multinationals als Google en Facebook onder. Ja, ook zij moeten AVG compliant worden.
Om aan de nieuwe wetgeving te kunnen voldoen, en ook omdat Facebook de afgelopen periode negatief in het nieuws is geweest, treft het platform flinke maatregelen.
Zo introduceerde het platform nieuwe voorwaarden voor Facebook Business-hulpmiddelen die per 25 mei 2018 van kracht gaan.
Wat zijn Facebook Business-hulpmiddelen?
De Facebook Business-hulpmiddelen zijn technologieën die worden aangeboden door Facebook waarmee adverteerders kunnen communiceren met Facebook, inzicht krijgen in hun producten en services en deze kunnen meten, en mensen die hun producten en services gebruiken of hierin zijn geïnteresseerd, beter kunnen bereiken en een betere service bieden.
Deze hulpmiddelen bestaan onder meer uit API’s en SDK’s, de Facebook-pixel, sociale plug-ins van Facebook, zoals de knoppen Vind ik leuk en Delen, de Login en Account Kit van Facebook en andere platformintegraties, evenals andere plug-ins, codes, specificaties, documentatie, technologie en services.
Wat is aangepast in de voorwaarden?
Hier volgt een overzicht van de belangrijkste wijzigingen in de voorwaarden die van toepassing zijn op iedereen die informatie gebruikt en uitwisselt met Facebook. De maatregelen zijn dus ook van toepassing op personen die adverteren op Facebook.
Expliciete toestemming
Onder de AVG moet er expliciete toestemming zijn voor het verzamelen van persoonsgegevens.
Als eigenaar van een website of app moet je expliciete toestemming van de gebruiker verkrijgen om persoonsgegevens met Facebook te delen. Dit is een belangrijk onderdeel van de nieuwe privacywet dat betrekking heeft op elk bedrijf dat gegevens over EU-burgers controleert of verwerkt, ongeacht waar ze zich bevinden.
Welke informatie deel je als adverteerder met Facebook? Denk aan NAW-gegevens en e-mailadressen, IP-adres, locatiegegevens, etc.
Zodra je de Facebook pixel hebt geïnstalleerd deel je al persoonsgegevens met Facebook. Hiervoor dien je een melding van te plaatsen op je website waarin je aangeeft dat de gegevens met Facebook worden gedeeld en wat er met de data zal worden gedaan.
Klachten doorgeven aan Facebook
Een andere belangrijke aanpassing in de voorwaarden van Facebook is dat adverteerders ook klachten van gebruikers over het gebruik van persoonsgegevens aan Facebook moeten rapporteren.
Zodra er een klacht binnenkomt zul je dit schriftelijk aan Facebook moeten doorgeven.
Het delen van data
Facebook zal nu ook veel strenger zijn over het delen van data aan externe partijen. Wat hier voor adverteerders van toepassing is is dat je geen gegevens uit je advertentieaccount met externe partijen mag delen.
Schermafbeeldingen en grafieken mag je niet meer publiceren in presentaties, casestudy’s en sociale media, tenzij je toestemming hebt van Facebook.
Alle data uit je campagnes mag alleen intern gedeeld worden en alleen anonieme, geaggregeerde gegevens bevatten.
Facebook Pixel installeren
Je mag geen pixels plaatsen die zijn gekoppeld aan je bedrijfsmanager of advertentieaccount op websites die niet in jouw beheer zijn zonder schriftelijke toestemming van Facebook.
Deze voorwaarden gaan per 25 mei in werking en zijn van toepassing op iedereen die de genoemde hulpmiddelen van Facebook gebruikt.
Klik hier om meer te lezen over adverteren op Facebook en download mijn E-book voor 10 praktische Facebook adverteren tips!