Instagram is een van de beste sociale netwerken om op te adverteren. Voor mij staat Facebook nog steeds op nummer 1! Maar Instagram is haar moederbedrijf aan het inhalen wat adverteren betreft.
Uit de meest recente cijfers van het Nationaal Social Media Onderzoek 2018 blijkt dat het gebruik van Instagram in Nederland enorm is toegenomen. Dit platform heeft al meer dan 4,1 miljoen gebruikers. Facebook is nog steeds de grootste met 10,8 miljoen gebruikers.
Waarom zou je op Instagram adverteren?
Hoewel Instagram misschien jonger is, met minder gebruikers, dan Facebook, groeit Instagram nu harder dan alle andere social media kanalen. Instagram groeit en groeit snel. Het ziet er niet naar uit dat het binnenkort zal stoppen. Het aantal bedrijven dat Instagram gebruikt voor marketing is bijna verdubbeld sinds 2016.
Maar met zoveel actieve mensen die op elk uur van de dag door hun feeds scrollen, hoe kun je als klein bedrijf opvallen tussen de andere ondernemers? Hiervoor moet je Instagram-advertenties inzetten!
Instagram is een platform om visuele verhalen te vertellen via verschillende advertentie-indelingen en veel adverteerders hebben gezien dat dit kanaal een hogere ROI oplevert in vergelijking met hun andere advertentiecampagnes.
De inkomsten uit mobiele advertenties op Instagram zouden in 2017 $ 2,81 miljard kunnen bedragen, blijkt uit een onderzoek van eMarketer. Dit zou goed zijn voor maar liefst 10% van de totale inkomsten van Facebook.
Dus Instagram groeit niet alleen aanzienlijk, maar het levert ook wat geld op voor bedrijven.
Adverteren op Instagram werkt om de volgende redenen:
- Iedereen kan adverteren op het platform.
- je kunt doelgroepen met data vanuit Facebook targeten, omdat Instagram onderdeel is van Facebook.
- als adverteerder kun je communiceren met gebruikers in je advertenties.
- advertenties lijken op elk ander bericht op Instagram, waardoor ze minder commercieel overkomen.
Waarvoor kun je instagram-advertentie inzetten
Of je nu je merkbekendheid wilt vergroten, meer klikken naar je website wilt halen, verkoop wilt genereren of downloads van je nieuwste e-book wilt stimuleren, Instagram kan je helpen een enorm publiek te bereiken.
Is Instagram geschikt voor jouw bedrijf?
Dit leidt tot de voor de hand liggende vraag: wie is er op Instagram? Zijn het gewoon tieners die selfies nemen? Of 20-plussers op zoek naar recepten? Hoe zit het met oudere populaties? Zijn ze hun kleinkinderen aan het “bespioneren”?
Het grootste percentage gebruikers zit in de leeftijd van 18 tot 29 jaar (55%) en vervolgens tussen 30-49 jaar oud ( 28%). Slechts 11% van de Instagram-gebruikers is tussen de 50 en 64 jaar oud en slechts 4% is ouder dan 65.
Richt jij je op een wat oudere doelgroep dan is Facebook een betere optie voor jou.
Stel je doelgroep samen op Instagram
Net als veel andere advertentieplatforms geeft Instagram je de vrije hand bij het samenstellen van je doelgroep. Je kunt zelf het geslacht, de leeftijd, locatie, interesses, gedragingen en meer opgeven. Zo weet je zeker dat de juiste personen je advertenties te zien krijgen.