Adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook kan ik aan alle ondernemers aanbevelen. Het is een laagdrempelige manier om meer potentiële klanten te bereiken via de meest gebruikte social media kanaal ter wereld.

Waar je jaren terug met een slimme strategie voldoende uit je Facebookpagina kon halen, kom je er nu niet meer onderuit. Je moet adverteren als je gezien wilt worden op Facebook. Dit is ook de reden waarom bedrijven steeds minder zichtbaarheid genieten op Facebook. Het is de bedoeling om bedrijven te stimuleren om die zichtbaarheid te kopen middels Facebook-advertenties.

Facebook biedt steeds meer leuke kansen voor haar adverteerders. Via haar platform kun je miljarden personen bereiken die dagelijks, vrijwel de hele dag, op Facebook zitten. Richt je advertenties op specifieke doelgroepen met bepaalde interesses, demografische gegevens of andere kenmerken. Dit maakt adverteren op Facebook aantrekkelijker dan adverteren op Google.

Facebook Retargeting

Retargeting is een slimme manier om afhakers over te halen toch een aankoop te doen op je website. Dit is een krachtige tool van Facebook waarmee je advertenties vertoond aan personen die specifieke handelingen plegen. Gebruik het om precies de juiste personen te bereiken, om zo je verkopen te maximaliseren.

Instagram adverteren

Adverteren op Facebook betekent doorgaans ook meteen adverteren op Instagram. Instagram is onderdeel van Facebook en daarom kun je via Facebook ook advertenties op Instagram plaatsen. Instagram is de plek voor bedrijven die zich op een jonge doelgroep richten. Op dit moment groeit Instagram zelfs harder dan Facebook. Tevens is adverteren op Instagram goedkoper.

Slimme Facebook strategieën

Facebook is niet te vergelijken met een zoekmachine als Google. Als je gaat adverteren op Facebook en Instagram dan gebruik je een heel andere strategie. De verwachtingen zijn dan ook anders. Zo heeft het geen zin om meteen voor dure producten of diensten te adverteren. Dit vergt een speciale aanpak.

Wat heb je nodig om te starten?

Ik merk dat de meeste ondernemers aan de slag gaan met Facebook-advertenties terwijl ze er nog niet klaar voor zijn. Hier zou ik geen ‘start before you are ready’ toepassen.

Zorg ervoor dat het volgende al goed is ingericht voor je start met adverteren:

  • Je propositie is helder en heeft zich voor een groot deel al bewezen
  • Je hebt een goed ingerichte en converterende salesfunnel
  • Je bent bereid te investeren in je zichtbaarheid en groei (met 1 euro per dag kom je niet ver)
  • Je bent bereid op een structurele basis advertenties in te zetten en snapt dat het tijd neemt om impact te maken
  • Je bent bereid continu te investeren in je zichtbaarheid en het aantrekken van nieuwe leads
  • Je kent je doelgroep door en door.