Je e-maillijst is goud waard. Dat weten online ondernemers immers al. Als je echt wilt groeien met je bedrijf dan moet je werken aan je e-maillijst. En dat doen online ondernemers ook.
Wat velen zich echter niet realiseren is dat ze met gemak hun e-maillijst kunnen laten groeien met Facebook-advertenties.
Ja, adverteren op Facebook is de snelste manier om je e-maillijst een mooie boost te geven. Het is immers een groot social media platform dat door meer dan 10.2 miljoen Nederlanders wordt gebruikt. Om deze miljoenen potentiële klanten te bereiken kun je Facebook-advertenties inzetten.
Dit platform is binnen een vrij korte periode al heel snel gegroeid tot 1 van de grootste en meest gebruikte websites van het moment. Vooral bedrijven maken er gretig gebruik van om met hun (potentiële) klanten in contact te komen. En jij kunt dat ook doen.
Adverteren op Facebook voor je e-maillijst
Het is waar dat adverteren op Facebook niet eenvoudig is, het duurt best lang voor je het helemaal onder de knie hebt. Laat dit je toch niet tegenhouden om het te proberen.
Facebook-advertenties zijn perfect voor (beginnende) ondernemers omdat ze je het volgende bieden:
-
- Je bereikt er miljoenen personen mee
-
- Snelle en goedkope resultaten
- Verschillende hulpmiddelen om je ideale klant te bereiken
Haal meer abonnees voor je e-maillijst met Facebook-advertenties
Er zijn zes cruciale elementen om je e-maillijst te laten groeien met Facebook. Met een verleidelijk aanbod en advertentie kun je bijna automatisch de juiste mensen bereiken voor je e-maillijst.
Om je advertenties op Facebook zo aantrekkelijk mogelijk te maken, moet je je richten op het volgende
-
- Een verleidelijk aanbod
- Een boeiende afbeelding
- Een goede advertentietekst
- De juiste personen
- Zorg dat je het aantal nieuwe e-maillijst abonnees in Facebook bijhoudt
E-maillijst groei dankzij een verleidelijk aanbod
Het begint bij je aanbod. Dit is in essentie het belangrijkste. Dit zal iemand overhalen om zich in te schrijven voor je e-maillijst. Bied je potentiële klant wat aan dat ze alleen kunnen krijgen nadat ze zich hebben aangemeld voor jouw e-maillijst. Dit is je weggever of freebie.
Wat is een weggever / freebie?
Tegenwoordig is een e-mailadres als valuta; je geeft je e-mailadres niet zomaar aan iemand zonder een goede reden. Om personen te overhalen om hun e-mailadres met je te delen, zul je ze wat voor moeten geven. Dat is een weggever of freebie.
Dit kan een e-boek, webinar, video-serie of checklist zijn. Iets waardevols dat de gebruiker meteen warm maakt voor je betaald aanbod. Het is hier dus zaak dat je weggever iets is waar je gebruiker wat aan heeft. Het moet een logische eerste stap zijn dat ze naar je betaald aanbod toe leidt.
Wat maakt een weggever zo onweerstaanbaar dat mensen het niet kunnen laten om hun e-mail in ruil daarvoor te geven? Met weggever moet je de klantvraag gedeeltelijk kunnen beantwoorden. Vraag jezelf eens af: Wat houdt mijn ideale abonnees ’s nachts wakker? Wat houdt ze bezig?
Zoek een praktische oplossing voor dit probleem en dat is dan je onweerstaanbare weggever. Vervolgens moet je die oplossing in de meest eenvoudige vorm verpakken. Zie het zo, de mensen zitten op Facebook doorgaans om werk te vermijden. En als je ze een weggever toestuurt dat ze veel tijd en energie zal kosten dan zullen ze er niks meedoen. Dit willen we niet.
Dus, in plaats van het schrijven van een e-boek van 100 pagina’s, kun je een checklist in elkaar zetten van één pagina.
In plaats van een lange videoserie, kun je een minicursus maken die bestaat uit korte, bruikbare lessen die worden afgeleverd via een autoresponder per e-mail.
In plaats van een challenge van 30 dagen, kun je ze een challenge van 7 dagen bieden.
Een goede bestemmingspagina
Om je weggever of freebie te tonen maak je een eenvoudige bestemmingspagina. Op deze pagina plaats je (de link naar) de aanmeldformulier waarop mensen zich op jouw e-maillijst kunnen abonneren en dan vervolgens de weggever kunnen krijgen.
Ook belangrijk is je bedankpagina: dit is de pagina waarop bezoekers terechtkomen direct nadat ze zich hebben aangemeld. Zo een pagina is belangrijk omdat je de Facebook pixel code op deze pagina plaatst om bij te houden hoeveel mensen zich op je lijst hebben geabonneerd.
Nu, zodra je bestemmingspagina’s helemaal zijn ingesteld, kun je doorgaan naar het volgend element.
Een boeiende afbeelding
Bij het kiezen van een afbeelding moet je in gedachten houden dat Facebook een social media platform is. Personen zitten erop om zich te ontspannen en om te zien wat hun familieleden en vrienden aan het doen zijn. Ze zitten dus niet te wachten op advertenties.
Het is jouw taak om je advertentie er net zo uit te laten zien als de andere bekende items in de newsfeed van je ideale klant. Want terwijl gebruikers naar beneden scrollen door hun tijdlijn, bepalen ze binnen een seconde waar ze meer aandacht op willen vestigen.
Gebruik dus een vriendelijke foto van jezelf in plaats van professioneel ogende stockfoto’s te gebruiken. Op die manier ziet jouw potentiële abonnee jouw als een gewoon persoon, net als hij, en zal hij eerder geneigd zijn je advertentie te bekijken.
Natuurlijk hangt dit ook af van je doelgroep en product. Hier is het belangrijk dat je rekening houdt met wat je doelgroep zal aanspreken. Het beste kun je met verschillende afbeeldingen testen en daaruit bepalen wat de doelgroep beter aanspreekt.
Een goede advertentietekst
Als je afbeelding persoonlijk moet zijn (geen stockfoto) om de aandacht te trekken, moet je advertentietekst dat ook zijn.
Hoe praten mensen met elkaar op Facebook?
Gebruiken ze zakelijke taal? Grote woorden? Behoorlijke grammatica?
Natuurlijk niet!
En jij ook niet.
Praat met jouw potentiële abonnee op dezelfde manier als hoe je dat met een vriend zou doen. Gebruik de woorden die zij zelf gebruiken. Laat ze voelen dat je ze begrijpt.
Richt je advertenties op de juiste personen
Facebook heeft miljoenen gebruikers en het is absoluut niet de bedoeling om je advertenties aan een ieder te tonen. Omdat je met zelfs de meest aantrekkelijke advertentie tegenvallende resultaten zult krijgen als je deze aan de verkeerde mensen toont. Met de verschillende doelgroepopties in Facebook kun je met gemak de juiste gebruikers vinden. Je kunt precies kiezen wie jouw advertentie te zien krijgt.
Dus stel jezelf deze vragen:
-
- Waar hangen mijn ideale e-maillijst abonnees rond op Facebook?
-
- Wat zijn hun interesses?
-
- Welke baan zal mijn ideale abonnee hebben?
-
- In welke leeftijdscategorie moet zo iemand zitten?
- Is mijn ideale klant man of vrouw of doet dit er niet toe?
Via Facebook kun je ook advertenties tonen aan de volgers van specifieke pagina’s
Maak een lijst met 10 specifieke Facebook-pagina’s waarvan je denkt dat je ideale e-maillijst abonnees gebruik van zullen maken. Je kunt pagina’s vinden door zoekwoorden in de zoekbalk van Facebook te typen, zoals ‘zwangerschap’ en ‘fitness’.
In de meeste gevallen kun je je advertenties tonen aan de volgers van deze pagina’s, mits deze pagina’s voldoende volgers hebben.
Zorg dat je het aantal nieuwe e-maillijst abonnees in Facebook bijhoudt
Wil je snel veel abonnees tegen de laagste kosten krijgen, dan is het slim om je conversies in Facebook bij te houden. Door je conversies bij te houden krijg je inzicht in hoeveel mensen daadwerkelijk jouw gewenste actie ondernemen (in dit geval hun e-mailadres invoeren en zich abonneren op jouw e-maillijst).
Op deze manier krijg je een gedetailleerd rapport van hoeveel geld je per conversie hebt uitgegeven (in dit geval per nieuwe abonnee). Je kunt deze informatie gebruiken om je campagnes te optimaliseren, zodat je de meeste aanmeldingen binnenhaalt tegen de laagst mogelijke kosten.
Om je conversies bij te houden moet je de Facebook pixel code plaatsen op de bedankpagina die je eerder hebt gemaakt (de pagina die verschijnt direct nadat iemand zich heeft aangemeld voor jouw e-maillijst).
Kortom
Met deze zes tips kun je aan de slag met het bouwen van je e-maillijst. Je zult merken dat dit veel sneller gaat dan simpelweg een link naar je nieuwsbrief te delen op je social media profielen. Door te adverteren op Facebook bereik je veel meer personen en kun je met gemak je advertentie tonen aan die ideale klant.
Meer weten over adverteren op Facebook? Download mijn e-book hier!