Als je Instagram verhalen niet op een consistente manier gebruikt, blijf je achter in 2019. Je verhalen vallen eerder op en die kun je daarom goed inzetten. Hieronder enkele tips.
Tip 1: Maak ELKE DAG gebruik van Instagram verhalen
Of je nu op de camera gaat, je nieuwe dienst deelt of iemand anders zijn bericht deelt. Het maakt niet uit. Maak jezelf elke dag zichtbaar voor je doelgroep.
Heb je even geen inspiratie? Niks te vertellen? Zelf op die dagen is het belangrijk om iets in je verhalen te plaatsen. Maak het niet ingewikkeld voor jezelf. Deel citaten, mooie foto’s, laat zien waarmee je bezig bent of stel een vraag. Via Instagram verhalen kun je gemakkelijk met Instagram-gebruikers in gesprek gaan.
Tip 2: Hou je verhaal kort en bondig
Als je een verhaal plaatst waarbij je met de camera praat, raad ik je aan het ongeveer 3 tot maximaal 4 verhalen lang te houden. Mijn ervaring is dat mensen beginnen af te haken als je verhaal te lang is. Kort en bondig houden.
Tip 3: Voeg een omschrijving toe
Ook belangrijk om te doen wanneer je tegen de camera praat: een omschrijving toevoegen. Dit omdat veel mensen Instagram verhalen bekijken zonder geluid. DUS, als je je betrokkenheid bij dit soort verhalen wilt OPTIMALISEREN, raad ik je ten zeerste aan wat tekst toe te voegen.
Natuurlijk duurt het iets langer om ze op te zetten, maar als dit betekent dat je nog steeds je potentiële klanten kunt bereiken zonder dat ze weggaan omdat ze geen idee hebben wat je zegt, is de extra tijd die het kost om wat tekst te schrijven de moeite waard!
Tip 4: Geef een kijkje achter de schermen
Dit is de perfecte manier om jezelf te positioneren als een expert in je branche. Mensen houden ervan om te kijken hoe je je werk doet, ze willen de inside scoop! En soms is het zoveel gemakkelijker om iemand te laten zien hoe je iets doet met video in je verhalen dan om erover te schrijven in je nieuwsfeed.
Tip 5: Deel berichten van anderen naar je verhalen
Dit is een geweldige manier om opgemerkt te worden door anderen. Het kan iets zijn dat je gewoon grappig vindt, iets dat je inspirerend vindt, of een waardevol bericht die je graag onder de aandacht wilt brengen van je volgers.
Tip 6: Gebruik GIFS en Emoji’s
Nogmaals, dit is een geweldige manier om wat plezier aan je merk toe te voegen. Uiteraard wil je professioneel overkomen, maar op social media moeten we niet te serieus zijn. Social media is voor de meeste personen een vorm van ontspanning. Val op door een leuke GIF of Emoji toe te voegen aan je verhalen.
Tip 7: Promoot je aanbod of stuur personen naar je weggever
GEBRUIK Instagram verhalen om te promoten! Ik vind het gemakkelijker om mijn weggever via Instagram verhalen te promoten dan met mijn feed. Ik kan sneller contact maken met mijn doelgroep en ze kunnen gemakkelijker contact maken met mij.
Ik gebruik het ook vaak om mensen naar mijn e-maillijst te wijzen. Ik zal vaak tegen mijn volgers zeggen: ‘Hee, ik stuur deze e-mail vanavond naar al mijn abonnees, als je wilt zien waar het allemaal over gaat, meld je aan voor mijn nieuwsbrief! Link in bio ‘. Of iets in die zin. Het maakt het gemakkelijk voor mij om het snel te promoten zonder een hele post erop te hoeven doen.
Lees ook: Hoe adverteer je op Instagram
Tip 8: Maak een lijst van de functies en voordelen van je product of dienst
Waarom zou iemand iets van je kopen als ze geen idee hebben HOE het hen ten goede zal komen. Verhalen bieden je de PERFECTE mogelijkheid om beeldmateriaal, muziek, GIFS, emoji’s enz. te gebruiken om een indrukwekkend verhaal te creëren dat je ideale klant de mogelijkheid geeft te denken ‘oh ja, ik zou dit echt in mijn leven kunnen gebruiken, of oke, dat zijn de voordelen van dat product, ja, ik heb het helemaal nodig ‘.
Tip 9: Gebruik locatietags en hashtags om je bereik te vergroten
Nogmaals, deze kleine details duren iets langer, maar als het betekent dat je een bredere doelgroep kunt bereiken met deze functies, waarom zou je er dan niet van profiteren? Ik vind locatie beter werken dan hashtags. Dat komt wellicht doordat ik veelal vanuit Suriname werk terwijl mijn doelgroep in Nederland zit. Kijk welke het beste werkt voor jou. Je kunt meerdere hashtags gebruiken in een verhaal, schuil ze achter andere elementen om je verhalen netjes te houden.
Tip 10: Maak gebruik van sjablonen
Er zijn ontelbare vele apps die je kunnen helpen je verhalen veel mooier te maken. Mijn favoriete app hiervoor is Canva! Hun gratis versie geeft je genoeg prachtige sjablonen om te gebruiken.
Lees ook: Hoe je mooie graphics maakt voor sociale media
Tip 11: Gebruik de interactieve functies van Instagram
Ik heb het over de poll, de vraag, het aftellen, de vermelding, etc. Dit zijn fantastische manieren om je doelgroep te laten communiceren met je content EN beter nog, gebruik ze om wat marktonderzoek te doen!
Ik stel steeds vragen middels polls. Hou het laagdrempelig en leuk. Het gaat erom dat je volgers eraan wennen om interactief bezig te zijn met je en je content.
Het is ook een geweldige manier om te bepalen hoe betrokken je volgers zijn wanneer zij verhalen bekijken en welke inhoud het meest bij hen opvalt. Wees dus niet bang om deze functies te gebruiken.
Tip 12: Gebruik afbeeldingen
Ik vind het leuk om een kleine bibliotheek met afbeeldingen op mijn telefoon te hebben waar ik meteen naar toe kan gaan. Ze werken doorgaans beter dan een gewone achtergrond. Een foto kan helpen om die verbinding met je publiek te verdiepen en ze te laten voelen wat je voelt. Het kan ook helpen om de boodschap te versterken in je verhaal.
Het is zoiets simpels, maar het gebruik van afbeeldingen kan echt een impact hebben.
Lees ook: 15 sites voor gratis stock afbeeldingen
Instagram verhalen worden alleen maar belangrijker dit jaar, maar er dus ook gebruik van.
Houd het interessant, houd het leuk, houd het inspirerend. Zo zul je meer van de juiste volgers trekken!