Ga je een nieuw Facebookpagina beginnen of wil je je huidige pagina optimaliseren? Dan is dit artikel voor jou! Hier lees je tien tips om te scoren met je Facebookpagina.
Lees ook: Wat ik van Wendy Kerssens leerde over Facebook Ads
Tip 1: Kies een goede omslagfoto
Dit is het eerste wat men ziet op je Facebookpagina. Het is meteen het meest opvallende en grootste afbeelding op de pagina. Het oog valt er meteen op en deze aandacht moet je benutten.
Zet je omslagfoto daarom goed in. Zorg ten eerste ervoor dat je header de juiste opmaak en formaat heeft. Je kunt mooie headers (meteen in de juiste formaat) maken in canva. Hierin heb ik de header/omslag voor Virtual Creatives Nederland gemaakt.
Naast dat hij aantrekkelijk moet zijn is een goede header ook functioneel. Je kunt hier heel wat belangrijke informatie kwijt. Denk aan het volgende:
-
- Benoem je diensten of producten.
- Benoem de redenen waarom de klant voor jou moet kiezen boven de concurrent.
- Verwijs naar je weggever.
- Neem je logo en (bedrijfs)naam op.
- Zorg dat de header in de kleuren van je bedrijf zijn.
- Neem je contactgegevens op.
Zoals je ziet heb je verschillende mogelijkheden. Kies wat het beste bij je past en wat belangrijk is om toe te lichten. Voor Virtual Creatives heb ik het zo aangepakt:
Hier belicht ik 1 van mijn weggevers, de Google Shopping Checklist (die kun je aanvragen door op de blauwe knop te klikken) en staat de naam van mijn blog prominent op de header.
Ook Simone Levie verwijst met haar header naar haar weggever:
Tip 2: Kies de juiste profielfoto
Het eerste wat men aan pagina zal associëren is je profielfoto. Het is daarom van belang om een goede afbeelding hiervoor te kiezen. Dit wordt de manier hoe men je zal herkennen op Facebook.
De profielfoto komt naast je berichten te staan zodra die op de tijdlijn verschijnen. Ook is die zichtbaar zodra je een reactie ergens plaatst. Bij het kiezen van een afbeelding moet je dan ook bepalen hoe je naar buiten toe wilt treden. Welke associatie moet men hebben met je bedrijf?
Voor bedrijven is het aan te raden je logo als profielfoto in te stellen. Voor bekende personen of bij bedrijven waar je gezicht je merk ook echt uitdraagt dan kun je het liefst een professionele foto gebruiken.
Bedrijven als Coolblue en MediaMarkt gebruiken daarom hun logo, en Simone Levie gebruikt een foto.
Tip 3: Zorg ervoor dat je Facebookpagina compleet is
Vul alle belangrijke gegevens in op de pagina. Dit wekt vertrouwen op bij potentiële klanten.
Neem daarom je contactgegevens op in de instellingen, denk aan het volgende:
-
- de url van je website
- adres van je bedrijf
- omschrijving van je bedrijf, diensten of producten
- telefoonnummer
- email-adres
- openingstijden
- url van je privacy policy (belangrijk voor de AVG)
Tip 4: Kies de juiste url voor je pagina
De url van je Facebookpagina kun je zelf instellen/kiezen. Kies eentje met je bedrijfsnaam, dit zodat je makkelijk te vinden bent op Facebook.
Tip 5: Reageer tijdig op ontvangen berichten
Facebook houdt de reactietijd van iedere pagina nauwkeurig bij. Je krijgt hiervoor een reactiepercentage toegewezen en als de reactietijd snel en consistent is krijg je een leuke badge.
Heb je geen tijd om tijdig op berichten te reageren, huur dan iemand in. Snelle reactietijden zijn belangrijk om de concurrent voor te zijn.
De meeste mensen zitten op Facebook en zullen je eerder een bericht toesturen via de pagina dan via de website of e-mail. En de personen die dat doen verwachten dan ook meteen een reactie. Het is een van de verwachtingen van het social-media tijdperk.
Tip 6: Plaats regelmatig content op de pagina
Je hebt content nodig om te groeien. Met je content kun je mensen inspireren en waarde delen. Des te meer waardevolle berichten je op Facebook plaatst, des te meer personen je zult bereiken. En dit heb je nodig om klanten binnen te halen.
Het beste kun je, vooral in het begin, dagelijks een bericht plaatsen op je pagina. Dit omdat slechts een deel van je volgers je berichten te zien krijgt (zo zit het algoritme van Facebook helaas in elkaar). Door regelmatig wat te plaatsen verhoog je de kans dat een volger minstens een bericht van je onder ogen zal krijgen.
Ook blijf je hierdoor zichtbaar bij je potentiële klant. Waar je rekening mee moet houden is dat niet een ieder die je berichten leest al op het punt staat iets bij je te kopen. In de meeste gevallen moet een persoon vaker wat van je zien om vertrouwd genoeg met je te raken.
Daarnaast wil je dat personen op het moment dat ze ‘ready-to-buy’ zijn, aan je denken en niet aan de concurrent. Dit doe je door bij je potentiële klanten in beeld te blijven door regelmatig berichten te plaatsen.
Tip 7: Voeg de juiste knop toe aan je pagina
Onder je omslagfoto kun je een knop toevoegen. Maak hier goed gebruik van. Met de knop kun je bijvoorbeeld linken naar je website of een specifieke pagina.
Tip 8: Gebruik Facebook Ads om je droomklant te bereiken
Berichten boosten of promoten gaat heel makkelijk. Onder elk bericht plaatst Facebook een blauwe knop met de tekst ‘Bericht promoten’. Dit maakt het adverteren lekker makkelijk. Zelf ben ik geen fan van deze blauwe knop en werk het liefst op een andere manier.
Wat je met adverteren doet is dat je met een paar euro je bericht een groter bereik kan geven. Heb je nog weinig volgers of vind-ik-leuks dan is dit een manier om te groeien. Binnen Facebook kun je met gemak de juiste doelgroep selecteren.
Ook als je veel volgers hebt is het slim om te adverteren, omdat slechts een klein deel van je volgers je berichten te zien krijgt. Door je bericht te promoten bereik je een groter deel van je volgers. Zonder te adverteren bereik je over het algemeen slechts 5 tot 7% van je volgers. In sommige gevallen ligt dat veel hoger en in andere gevallen ligt dat veel lager.
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden om je e-maillijst te laten groeien met Facebook Ads? Dit zijn 6 concrete tips om direct mee aan de slag te gaan.
Lees ook: Facebook adverteren uitbesteden
Tip 9: Houd de statistieken bij
Meten is weten!
Nu je pagina compleet is is het belangrijk om de resultaten in de gaten te houden.
Welke berichten leveren je de meeste reacties op?
Klikt men door naar de website?
Op welke tijdstippen is men online?
Hoe staat het met de vind-ik-leuks? Groei je of juist niet?
Tip 10: Plaats berichten op de juiste tijdstippen
Uiteraard wil je dat je berichten worden gezien. Je moet je berichten plaatsen op de dagen en tijdstippen waar de meeste mensen online zijn. Dit kun je aflezen in de statistieken. Daar kun je aflezen wanneer je fans online zijn. Gebruik deze informatie om je content kalender samen te stellen.